31 aug 2014
Facebook och revolutionerna
Både i Tunisien och Egypten har Facebook, bloggar och Twitter varit både utlösande faktorer för protesterna och bidragit till att hålla kampviljan vid liv. De har också fungerat som strategiska kommunikationsmedel. Låt eleverna fundera kring sina erfarenheter av att använda sociala medier för att förändra opinionen. Vad känner de till om sociala mediers roll som opinionsskapare? Vilka nya möjligheter ger sociala medier och vad kan tänkas bli konsekvenserna? Kort övning för de äldre.
GÖR SÅ HÄR
1. Inventera vad eleverna vet om hur sociala medier använts under revolutionerna i Egypten och Tunisien.
2. På vilket sätt kan sociala medier användas för att stödja en demokratisk utveckling?
3. Finns det några nackdelar med de sociala medierna och deras förändringskraft?
4. Använder du Facebook eller andra sociala medier för att visa ditt stöd i frågor du tycker är viktiga? Varför/varför inte?
5. Är Facebook, bloggar och Twitter viktiga för att utveckla demokratin även i Sverige? På vilket sätt?
LÄNKAR
Om Facebooksidan som bidrog till protesterna i Egypten. DN: Google-chefen släpptes
Om internetcensur i Tunisien. SvD: Internet öppnas upp för tunisierna
Förberedelser
Syfte
Tidningar till klassrummet
Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.