03 nov 2022

Elon Musk köper Twitter

4-67-9 Arkiv
Kurs: Samhällskunskap/SO-ämnen
Lektionsantal: En lektion
Tema: Veckans nyhet
Senast uppdaterad: 12 jun 2023

Vad har hänt?

Elon Musk, en av världens rikaste personer, har köpt Twitter för 44 miljarder dollar. Han har sedan köpet utsett sig själv till ny vd och sparkat hela företagets styrelse. Processen har tagit flera månader, och Musk försökte dra sig ur affären vid ett tillfälle.

Sedan köpet trots allt blev verklighet har Musk gjort klart att han vill förändra företaget. Som ett led i det arbetet har han plockat bort Twitter från börsen, och uppgifter i medier gör även gällande att han vill låta bannlysta personer få sina konton tillbaka (däribland Donald Trump). Han har även själv gått ut med uppgifter om att företaget vill börja ta betalt för verifierade konton, alltså att ge avsändare möjlighet att visa att man faktiskt är den man utger sig för att vara.

Elon Musk äger sedan tidigare biltillverkaren Tesla och rymdföretaget SpaceX.

Aktivitet

Hur har det rapporterats om Elon Musks twitterköp i olika nyhetsmedier under den senaste tiden? Läs och diskutera nyheten tillsammans. Eleverna kan i grupper leta reda på tre olika nyhetskällor som tar upp nyheten. Som lärare är det bra om du kan ge eleverna ett urval av nyhetskällor för gruppen att utgå från, några förslag finns här nedan. Be dem sammanfatta nyheten utifrån de journalistiska frågorna. Har journalisten tagit reda på det viktigaste?

1. Vad handlar det om?
2. Vem/vilka handlar det om?
3. När hände det?
4. Var hände det?
5. Hur gick det till?
6. Varför hände det?

Men också…

  • Vilka källor har journalisten använt?
    • Saknas källor för en saklig och korrekt bevakning? Vem/vilka mer kunde journalisten i så fall ha intervjuat?
    • Har rubriken täckning i texten? Varför – varför inte? Ge gärna ett nytt och kanske ett bättre rubrikförslag.
    • Hur illustreras nyheten? Finns fler möjligheter? Vilka hade passat bra?
    • Har journalisten gjort ett gott jobb? Varför – varför inte?

Skriv referat

Individuellt eller i grupp kan eleverna nu skriva ett kort nyhetsreferat av händelsen. Ta hjälp av de sex journalistiska frågorna. Svaren från dessa ger ett tillräckligt underlag för ett kort referatet på ett par meningar.

Redovisning

Jämför elevernas referat sinsemellan. Först inom sina grupper, sedan i helklass, om tid finns. Hur skiljer sig texterna åt? Har gruppen nått konsensus om vad som är nyhetens kärna? Varför? Varför inte?

Nyhetsförslag

Elon Musks köp av Twitter uppges klart (Aftonbladet).

Musk sparkar hela Twitters styrelse – ensam kvar (Omni).

Twitter kan ta betalt för blå bock (Sydsvenskan/TT).

60 sekunder om turerna kring Elon Musk (SVT).

Förberedelser

Förbered artiklar till gruppen eller låt eleverna söka själva, men bestäm på förhand ett urval av nyhetsmedier som du vill att de utgår från.

Syfte

Att granska innehållet i nyhetsmedier.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.