En journalist på tidningen Dagens ETC, Joakim Medin, har gripits i Turkiet. Diskutera vad som menas med pressfrihet och hur viktig den är för ett demokratiskt samhälle. Med utgångspunkt från de kunskaper ni hämtar in kan ni gå in på hur pressfriheten ser ut i Turkiet och fängslandet av Joakim Medin.

1. Diskutera 

  • Börja med att definiera pressfrihet och vad det innebär för ett samhälle. Enas om en sammanfattande gemensam definition innan ni går vidare till frågorna nedan. Låt gärna eleverna läsa om pressfrihet själva på Mediekompass elevsidor.
  • Läs om situationen i Turkiet i Freedom house, ett politiskt oberoende forskningsinstitut som kartlägger demokrati, politisk frihet och mänskliga rättigheter i världens länder.
  • Vad säger man om situationen för olika politiska partier att existera samt möjligheten att engagera sig i olika politiska partier?
  • Finns det möjlighet till insyn och transparens i hur landet styrs?
  • Hur ser situationen för journalister och en fri och oberoende press ut?

2. Läs Pressfrihetsindex

  • Turkiet ligger på plats 158 i Reportrar utan gränsers pressfrihetsindex.  Läs om hur Reportrar utan gränser förklarar varför Turkiet hamnar så långt ner på listan för pressfrihet.
    Vilka orsaker nämns?

 

3. Läs Dagens ETC och diskutera

  • Varför har Joakim Medin fängslats?
  • På vilket sätt har hans fall politisk betydelse?
  • Diskutera vilka möjligheter den svenska regeringen har när det gäller att förhandla med Turkiet.
  • Vad gör Sveriges regering och hur tycker ni att regeringen ska agera i detta fall?

Bakgrund, lästips:

Martin Schibbye och Johan Persson satt i etiopiskt fängelse i 14 månader. Läs om deras fall här: ”Fängslandet är tecken på Etiopiens problem” – DN.se

Dagens Nyheter: Journalister i Etiopien – detta har hänt

Fler fängslade svenska journalister

Den svensk-eritreanske journalisten Dawit Isaak har suttit fängslad i Eritrea sedan 2001 utan att veta vad han är anklagad för och utan att få sin sak prövad i domstol. Läs mer om Dawit Isaak.

När journalister infiltrerar företag eller partier och i smyg gör bandupptagningar på det som sägs, är det en typisk metod för grävande journalister. Metoden används då och då inom journalistiken för att komma bakom stängda dörrar, bortom eviga telefonsvarare och innanför slutna miljöer. Många människor reagerar starkt mot mediernas envetna grävande efter sanningar och tycker ibland att man borde låta människor vara ifred när de inte vill exponera sig för medierna.

De som utsätts för granskningen, men även journalisterna, kan uppleva obehag när de närmar sig ett avslöjande där de vet att något eller några huvuden kan komma att rulla. Vad kommer det här att betyda för personen i fråga, för anhöriga och speciellt för barnen? Metoder där journalister utger sig för att vara någon annan för att ta sig in i slutna miljöer kallas att Wallraffa, efter den tyske journalisten Wallraff. Men grävande journalistik är kostsamt. En eller några journalister blir ofta upptagna en längre tid med ett uppdrag och det är kanske inte alltid som det visar sig bli det avslöjande som man tror.

Årligen delas priset Guldspaden ut på Föreningen grävande journalisters Grävseminariet. 2025 fick Elin Sandow och Niklas Sker på Uppsala Nya Tidning ta emot priset i kategorin Mindre dagstidning. Deras gräv handlade om larm om sexuella övergrepp i hemtjänsten som inte togs på allvar av kommunen. Läs en del av reportaget, som kan ligga till grund för övningen nedan, här.

Fakta som ledstjärna

Grunden för ett bra gräv är att ta emot tips från allmänheten och att kontrollera sin fakta noggrant. Enligt lagen får man ta kontakt med exempelvis en tidning för att tala om något som man tycker att tidningen borde skriva om, utan att riskera något straff för det, det som vi kallar meddelarfrihet. Den som kontaktar en tidning omfattas av meddelarskyddet.

I meddelarskyddet ingår efterforskningsförbudet, som innebär att företag och myndigheter inte får försöka ta reda på vem det var som lämnade informationen till tidningen. Där ingår också den skyldighet journalister har att inte tala om var de fått informationen ifrån, det vi kallar källskydd.

Inled lektionen med att låta Jonas Andersson, grävande reporter på NWT, berätta varför och hur han tillämpar metoder för faktakontroll i filmen nedan.

Gör i klassen

1. Leta i tidningen efter nyheter som ni bedömer har krävt lite större insatser av journalisterna eller använd det tidigare exemplet i Uppsala Nya Tidning. Det kan handla om att man måste söka i många källor för att få fram uppgifter som artikeln baseras på. Diskutera: Vilka egenskaper krävs av en journalist för att klara ett sådant uppdrag? Vilka av de egenskaperna anser du att du har och vilka skulle vara svåra för dig att klara?

Kom överens om tre goda råd till en journalist som ska genomföra en intervju och vill få den intervjuade person att berätta ganska fritt och öppet.

2. Diskutera Wallraffmetoder. Vad tycker ni om att journalister ibland utger sig för att vara något annat för att komma åt uppgifter som han/hon annars inte skulle få tag i? Är det alltid en bra metod? Kan det vara bra ibland men inte alltid? Borde det aldrig få förekomma? Motivera era svar och samla argument för och emot dolda metoder.

3. Leta i tidningen efter människor som ni tror är glada över att bli omskrivna, och efter andra som ni tror inte vill figurera i tidningen i det här sammanhanget. Diskutera: Hur stor hänsyn ska journalister ta till att någon inte vill att man skriver om dem i tidningen när de gjort något dumt? Ska vissa människor slippa bevakning och andra inte? Ska människor som gärna vill synas i tidningen i trevliga sammanhang tåla att vara med även när sammanhangen inte är så roliga?

4. Använd samma nyheter från första punkten eller hitta nya exempel i tidningen. Diskutera: Hur tror ni att journalisten har fått reda på sitt gräv? Har det krävt att någon inifrån ett företag eller offentlig verksamhet har avslöjat något? Vilka är fördelarna för individ och samhälle med det källskydd som finns i vår grundlag? Finns några nackdelar?

"Man får inte bli för enkelspårig och bestämma sig för en slutsats innan man har undersökt det man ska undersöka."

Jonas Andersson på NWT om den grävande journalistikens process.

 

I samband med skolskjutningen i Örebro var behovet av information kring händelserna enormt. Alla medier rapporterade intensivt med att få ut nyheter och en hel del misstag begicks. Hur hanterade medierna den värsta masskjutningen i svensk historia? I den här lektionen undersöker vi hur medierna förhöll sig till medieetiken under den intensiva mediebevakningen.

Publicistklubben bjöd in de rikstäckande medierna för att diskutera mediebevakningen under dåden i Örebro. Bild: Mediekompass

1. Läs om de pressetiska och yrkesetiska reglerna

a. Börja med att läsa om de pressetiska reglerna, alltså hur tidningarna bör arbeta och vad de ska tänka på vid publiceringar. Skriv ner vilka de är.

b. Läs också om vilka arbetsmetoder som journalister har att förhålla sig till, de yrkesetiska reglerna som finns på Journalistförbundets hemsida.

2. Lyssna på avsnittet i SR:s Medierna

Aftonbladet valde att publicera en intervju med en närstående till gärningsmannen. Lyssna på vad Martin Schori, ställföreträdande ansvarig utgivare på Aftonbladet säger till radioprogrammet Medierna här. Varför drogs publiceringen tillbaka? Var det på grund av kritiken som kom externt från läsarna? Diskutera hur medierna ska tänka när det gäller liknande händelser.

a. Läs också vad Aftonbladets chefredaktör Lotta Folcker säger till tidningen Journalisten. Vem är ansvarig för vad en enskild journalist publicerar? Vems ansvar är det när en publicering blir fel?

3. Diskutera de yrkesetiska reglerna

Yrkesetiska nämnden har fått ta emot en mängd anmälningar för Aftonbladets publicering. Diskutera vilken av de yrkesetiska reglerna som Aftonbladet kan ha brutit mot.

4. Titta på TV4:s klipp

a. TV4 publicerade ett ljudklipp där man påstår att det är gärningsmannens röst som hörs. Hur motiverar TV4-Nyheternas chef, Fredrick Malmberg, denna publicering?

b. TV4:s publicering har kritiserats framför allt på sociala medier, eftersom ljudet på klippet är så otydligt. Vad säger experten Sofia Strömbersson i SR:s program Medierna om ljudklippet? Diskutera om publiceringen var rätt eller inte. Vilka konsekvenser har publiceringen fått?

5. Diskutera

a. Vad tycker ni om dessa publiceringar? Motivera gärna era svar med utgångspunkt från Journalistförbundets yrkesetiska regler samt de pressetiska reglerna.

b. Det finns inget uttalat motiv till dådet och just detta spekuleras det om. Läs hur olika opinionsbildare kommenterar händelserna i Örebro och ett eventuellt motiv. Håller ni med – varför, varför inte?

DN

Värmlands Folkblad

Flamman

Proletären

Att studera ledarsidorna i svenska tidningar ger en bra bild av ståndpunkter inom svensk politik. Här kan man få hjälp att vässa sina argument i frågor där man har åsikter, och/eller är engagerad. Ledarsidorna ska vara präglade av tidningens politiska inriktning, som oberoende liberal, socialdemokratisk, oberoende moderat osv.

Men behövs ledartexten? I Norge har många lokala dagstidningar avskaffat ledartexterna vilket mediekonsulten Anders Malmsten pekar på i en analyserande text i Dagens Media.

I denna övning får eleverna undersöka ledartexten och fundera på vad den tillför tidningen. De får också träna på att skriva eller producera en ledare på sitt eget sätt.

Läs texten

Läs Anders Malmstens text i Dagens Media. Anders Malmsten analyserar ledarsidornas roll – Dagens Media

Hur resonerar Eivind Ljøstad, chefredaktör för en av Norges främsta lokaltidningar,Fædrelandsvennen, om ledartexten och dess betydelse för tidningen?
Vad säger han om de unga läsarna och deras tilltro till tidningens innehåll?
Vad säger Anders Opdahl, koncernchef för norska Amedia om betydelsen av ledartexten?
Vad är Anders Malmstens egna åsikt om ledartexten i lokaltidningen?

Vilken/Vilka är de viktigaste lokala ämnena på ledarsidorna?

  1. Granska lokaltidningens (eventuellt tidningarna) ledarsidor under en period. Gör enkel statistik över ämnena.
  2. Diskutera: Lyckas lokaltidningen föra fram lokala debattämnen eller tar man upp nationella frågor som kanske främst hör hemma i rikstäckande medier?
  3. Vilka är de viktigaste frågorna som ledarsidan behandlar enligt er uppfattning? Diskutera i helklass.
  4. Behövs ledarsidorna i lokaltidningen? Vad tycker du? Fundera på vad du läste i artikeln i Dagens Media och motivera dina svar.

Producera eller skriv din egen ledare

Utifrån de ämnen du läste, producera din egen ledare. Skriv en kort ledartext eller producera en ledare på ett annat sätt, via film, podd eller vad du tycker passar bäst.

Intervjun är central i det journalistiska arbetet. Den är en arbetsmetod för journalisten, ett sätt att hitta svaren till de journalistiska frågorna: Vad? Var? När? Vem? Hur? och Varför?

I Mediekompass skrivarskola hittar du Publicistguiden . Här kan eleverna börja med att läsa om hur man förbereder sig för en intervju och vad man ska tänka på i en intervjusituation. Titta också på detta klipp från Mobile Stories där reportern Lisa Horn på Aftonbladet ger sina fem bästa intervjutips (engelskt tal med svensk text).

I den här lektionen får eleverna dels bekanta sig med hur personintervjuer leder till tidningsartiklar och hur de kan presenteras i textform, och dels göra egna intervjuer som grund för ett textarbete. Lektionstipset innehåller flera små övningar, man kan naturligtvis välja bara någon av dem.

Intervjusituationen

Börja med att prata om hur man förbereder sig för en intervju, hur frågorna ska formuleras och vara öppna samt hur man ska bete sig när man får svar.

Här nedan följer exempel på områden som eleverna kan bygga sina intervjuer på.

En hobby

Intervjua en kompis som får berätta om sin hobby.

Hur var det när du var liten?

Fråga dina föräldrar eller mor- och farföräldrar hur det var när de växte upp.

På jobbet

Intervjua din granne eller annan vuxen om hans eller hennes arbete.

Bra frågor att ställa när du gör en personintervju

 Förslag på frågor om när din kompis var liten

  • Vilket är ditt tidigaste minne?
  • Kommer du ihåg din första dag i skolan? Berätta!
  • Vilken mat tyckte du om/inte om?
  • Var du rädd för något när du var liten? Vad då?
  • Vad lekte du? Minns du några kompisar som var med?

Förslag på frågor om din kompis idag

  • Vad gör du på fritiden?
  • Använd tre ord för att beskriva dig själv.
  • Vad gör dig riktigt glad?
  • Vad gör dig ledsen?
  • Vilken är din favoritbok? Film? Spel?
  • Om du fick önska dig något, vad skulle det vara?

Förslag på frågor om din kompis sport

  • Vilken sport sysslar du med på fritiden?
  • Hur mycket tid lägger du ner på…?
  • Hur ofta tränar du? Vilken utrustning behöver du?
  • Är det dyrt att hålla på med …? Var tränar du?
  • Hur blev du intresserad av…? Hur länge har du hållit på med…?
Två små barn viskar till varandra.

Hitta intervjuer i tidningen!

Välj en intervju i tidningen. Vilka frågor tror du att reportern har ställt för att få veta det som står i artikeln? Vilken eller vilka av frågorna tycker du är de viktigaste? Vilka frågor tycker du reportern har missat?

Kända personer

Välj en person som det skrivs mycket om i tidningen. Tänk dig att du ska intervjua honom/henne. Välj fyra frågor som du tycker ska vara med i intervjun. Jämför era frågor i klassen. Sammanställ de bästa frågorna.

Vad vet du om din kompis?

Genomför en intervju med en kamrat och skriv ut intervjun med både frågor och svar.
Skriv nu om intervjun men så att inte frågorna finns med. Texten måste då skrivas om så att den blir sammanhängande och lätt att förstå. Ibland blir du som skribent den som berättar, och ibland kanske du vill citera din kamrat. Hur gör man citat på rätt sätt?

Rapport från polisen

Reportern ringer ofta till polisen och frågar vad som hänt. Sen kan vi läsa om det i tidningen. Leta efter sådana notiser och nyhetsartiklar och fundera på hur telefonsamtalet lät. Spela upp som rollspel!

En polisbil på gatan.

Hur skriver man ut intervjun?

Leta exempel i tidningen på personer som blivit intervjuade. Det finns många exempel på
familjesidan och sportsidorna. Ge exempel på olika sätt att återge en intervju, som frågor och svar, citat eller återberättande.

Enkäten

Enkäten skiljer sig från intervjun genom att enkätfrågorna är samma som ställs till flera personer. Enkäten kan vara muntlig eller skriftlig med frågorna på ett formulär. En enkät bör inte vara för komplicerad. Frågorna kan vara slutna, det vill säga man ger olika svarsalternativ, eller öppna när intervjupersonerna själv formulerar sitt svar. Leta efter enkäter i tidningen. Gör egna enkäter och hitta på frågor om till exempel skolmaten, favoritämnen i skolan, rastaktiviteter, skolgårdens utseende etc.

En hand skriver med en blyertspenna i ett block.

 

 

Svenskan får nya ord hela tiden. Ofta märks det av i tidningen och i andra medier när något nytt har hänt som behöver förklaras på ett nytt sätt. Orden speglar alltså det samhälle som vi lever i just nu. En del anammas och används mer frekvent, andra glöms bort lika fort som de kom. I den här övningen får eleverna undersöka vilka av orden på årets nyordslista de känner till – och varför de har populariserats just nu.

Övning

Börja med att titta på årets nyordslista, som utses av Språkrådet och Språktidningen. Du hittar den här.

Låt eleverna enskilt eller i par fundera på vilka ord de känner igen och om de förstår betydelsen av orden. Gör sedan alla eller utvalda delar av följande övningar.

1. Diskutera

Varför tror ni att orden har hamnat på årets lista?

2. Diskutera och undersök

Kan orden relateras till något som hänt i samhället under det senaste året eller åren? Ge några exempel. Sök i tidningar och andra nyhetsmedier efter orden och se vad ni får för träffar, till exempel genom Googles nyhetsök.

3. Kategorisera lånord

Många av nyorden är så kallade lånord. Det innebär att de är lånade helt eller delvis från andra språk. Det finns olika typer av lånord. Du hittar dem här. Titta återigen på årets nyordlista och börja kategorisera orden efter om orden är lånord eller ej. Bestäm också vilket typ av lånord det är. Diskutera valen i grupper eller helklass. Har eleverna fått samma eller olika resultat? Be dem beskriva hur de har resonerat.

4. Kriterier för nyord

Vilka kriterier används för att välja ut vilka ord som ska hamna i den årliga listan? Du hittar kriterierna här.

5. Skriv en dikt

Välj ut ett antal ord som du tycker om och skriv en dikt där du väver in orden. Arbeta individuellt eller i grupp.

Källor att använda

Nyordlistan 2024

Språktidningens podd: Trenderna som präglar språket

Språket i P1: Språkets nyordspanel hissar och dissar orden som lyckats ta sig in på 2024 års lista

SVT: Anders Svensson från Språktidningen sammanfattar årets nyordslista

 

Nyligen friades tidningen Expressen för förtal av Svea hovrätt. Tidningen hade hösten 2022 skrivit om en klimataktion på E4 utanför Stockholm som bland annat hindrat en ambulans med en akut sjuk patient att komma fram. Granskningen beskrev aktivisternas övertygelse och deras bakgrund. En av dem var Viktor Jonsson. I en faktaruta beskrevs vilka brott han var misstänkt och åtalad för efter tidigare aktioner, bland annat sabotage och brott mot luftfartslagen. Där ingick en uppgift om åtal för våldsamt motstånd, men den åtalspunkten hade lagts ner, i en dom som kom dagen före publicering. Viktor Jonsson valde att stämma Expressens ansvariga utgivare för grovt förtal. Att en publicist stäms i domstol är dock inte lika vanligt som att en publicering granskas av Medieombudsmannen. Medieombudsmannen, MO, granskar om en medieorganisation ska klandras för en publicering eller inte.

I denna lektion tittar vi närmare på de medieetiska reglerna.

  • Börja med att läsa om medieetikens historia här.
  • Vilka är de medieetiska reglerna? Läs om dem här på MO:s sida. Titta också på hur Medieombudsmannen, Caspar Opitz, förklarar hur de medieetiska reglerna fungerar i praktiken här i TV4.
  • Vad betyder det att det medieetiska systemet är självsanerande?
  • Hur förklarar Medieombudsmannen sina dubbla roller?
  • Vad måste mediehuset göra om de klandras?
  • Skriv ner de kriterier som finns att beakta när det gäller en publicering.
  • Vad är Mediernas etiknämnd?
  • Vad är Granskningsnämnden? Vad är det för skillnad mellan Medieombudsmannen och granskningsnämnden?
  • Vilka är de vanligaste missförstånden om Medieombudsmannen (enligt MO i inslaget)?
  • Undersök olika beslut från Medieombudsmannen som du hittar här nedan:

Insikt 24

Sveriges Radio

Dagens Nyheter

  • Jämför MO:s motivering med de medieetiska reglerna. Håller eleverna med MO i sin bedömning? Varför eller varför inte? Motivera svaren.

Medierna arbetar varje dag med nyhetsvärdering, alltså väljer ut vilka händelser som ska publiceras som nyheter. En nyhet ska vara aktuell och intressera många. Ju närmare läsaren är händelsen desto mer intressant är den. Men ibland blir en händelse en nyhet av andra skäl. Nyheten om jämställdhetsministerns bananfobi är ett sådant exempel. Är det ett allmänintresse att Sveriges jämställdhetsminister har utvecklat en fobi mot bananer? I den här övningen tittar vi närmare på vilka kriterier som gäller för redaktioners arbete med att välja ut nyheter. Vi undersöker också den debatt som följde efter den första publiceringen av nyheten om ministerns bananfobi.

1. Läs om vad som blir en nyhet

Läs om vad som blir en nyhet i publicistguiden. Ge sedan flera exempel på de nyheter som till exempel kvällstidningarna publicerar och koppla dem till de kriterier ni just läst om. Går det att tydligt koppla de nyheter ni väljer ut med kriterierna som finns om vad som blir en nyhet?

2. Analysera nyheten

Dela in klassen i grupper. Läs nyheten om ministerns bananfobi i Expressen som var först med publiceringen. Använd er av kriterierna om vad som blir en nyhet. Vad kan man säga om nyhetsvärderingen? Varför blir detta en nyhet just nu?

3. Hur rapporterar andra medier?

Ta reda på hur många medier som publicerat samma nyhet. Finns det någon skillnad i rapporteringen? Har man valt att vinkla nyheten på något annat sätt? Försök att hitta flera olika exempel på hur medierna rapporterar med utgångspunkt från samma nyhet.
Det riktas också kritik mot rapporteringen i sociala medier till exempel. Mot vem riktar sig kritiken? Nedan finns några kritiska artiklar:

Norrbottenskuriren

Kristianstadsbladet

4. Diskutera i helklass

Diskutera hur olika medier har rapporterat om händelsen. Varför blev jämställdhetsministerns bananfobi en stor nyhet tror ni? Har den ett allmänintresse? Om ni själva var redaktörer och skulle ta ställning till att publicera denna nyhet, hade ni publicerat den eller inte?

Richard Jomshof, SD, som är ordförande i justitieutskottet, delade i våras två inlägg på X med islamkritiska satirteckningar. Några månader senare delges han misstanke om hets mot folkgrupp. Han meddelar att han tar en paus från sitt arbete som ordförande i justitieutskottet och en intensiv debatt utbryter huruvida han bör dömas eller inte. Den 25 september meddelar chefsåklagaren att han lägger ner förundersökningen och Richard Jomshof frias från misstanken om att ha begått hets mot folkgrupp.

Hur såg debatten om misstankarna mot Richard Jomshof ut? Hur lätt är det att tolka vilka bilder och uttalanden som kan innebära hets mot folkgrupp? Var det rätt att han inte dömdes?

1. Diskutera bilderna

Dela in eleverna i mindre grupper och titta på bilderna som Expressen har publicerat här. Ta en bild i taget och diskutera vad bilderna föreställer och hur ni tolkar dem. Håller ni med om att de är islamkritiska? På vilket sätt i så fall?

2. Vad säger lagen?

Läs vad lagen säger om hets mot folkgrupp. På vilket sätt kan de bägge bilderna utgöra ett lagbrott? Richard Jomshof själv åberopar yttrandefrihetsgrundlagen. Ta reda på vad denna grundlag innebär här.

3. Hur resonerar Jomshof?

Läs Richard Jomshofs debattartikel i Expressen. Vad lyfter han fram som talar emot att han ska dömas? Vad tycker du om hans argument? Finns det något problematiskt i det han säger, tycker du?

4. Vad säger yttrandefrihetsexperten?

Nils Funcke är författare och journalist och har skrivit mycket om yttrandefrihet. Läs hur han ser på fallet i Helsingborgs Dagblad. Vad talar för en fällande dom enligt honom? Är det någon skillnad på att Jomshof inte själv har utfört teckningarna utan bara delat dem vidare?

5. Hur resonerar chefsåklagaren?

Läs vad chefsåklagaren Joakim Zander säger i DN efter att förundersökningen mot Jomshof lagts ner.

6. Jämför liknande fall

Hur svårt är det att bedöma var yttrandefrihetens gränser går? Försök att jämföra med andra fall som till exempel koranbränningarna i Sverige, händelserna på satirtidningen Charlie Hebdos redaktion i Paris samt Lars Wilks satirteckningar på rondellhundar. Vad hände då? Hur gick diskussionen om yttrandefrihetens gränser vid dessa fall?

Den 5 november är det presidentval i USA. I Sverige följer vi valet på nära håll och de svenska medierna rapporterar intensivt från presidentkandidaternas respektive valkampanjer. Hur mår den amerikanska demokratin? Hur skildras valet i svenska massmedier? Varför får valet så stor uppmärksamhet här? På vilket sätt påverkar presidentvalet Sverige och den svenska ekonomin?

1. Hur ser det amerikanska valsystemet ut?

Titta på en video för att ta reda på hur det amerikanska valsystemet med elektorsröster fungerar. Vilka fördelar respektive nackdelar finns det med det amerikanska systemet? En artikel i Västerbottenkuriren listar några här. Jämför med det svenska valsystemet. Gör en tillbakablick på valet 2016 som stod mellan de båda presidentkandidaterna Donald Trump och Hillary Clinton och diskutera hur valresultatet såg ut då.

 

2. Hur skildras valet i svenska medier?

Granska mediernas rapportering inför valet. Hur mycket utrymme får de båda kandidaterna Donald Trump och Kamala Harris i de rikstäckande medierna? Skriver din lokaltidning något om valet? Granskas någon av kandidaterna mer än den andra?

 

3. Varför ger de svenska medierna så stor uppmärksamhet åt det amerikanska valet?

Diskutera i klassen varför svensk media rapporterar så mycket om det amerikanska valet. Titta sedan exempelvis på vad Aftonbladets politiske reporter säger. Diskutera också hur den svenska ekonomin kan påverkas. Så här säger SAAB:s VD Micael Johansson till Sveriges radio.

 

4. Är demokratin i USA hotad?

En del statsvetare menar att demokratin står på spel om Donald Trump vinner valet. Vilka argument förs fram för att stödja detta påstående? Läs vad demokratiforskaren Staffan I Lindberg säger i DN och lyssna på journalisten Britt-Marie Mattsson i Medier & Demokratipodden. I denna podd får även medierna kritik för att ha misslyckats i sin rapportering. På vilket sätt tycker Britt-Marie Mattsson att medierna har misslyckats? Vad tror ni själva? Är demokratin i USA hotad? Diskutera i helklass.

Nyligen bestämde två av de ledande amerikanska dagstidningarna LA Times och Washington Post att de inte skulle ta ställning för någon av kandidaterna. Detta tolkades som en anpassning till en annan tid. DN skriver här om den allt tuffare situationen för journalister. Reportrar utan gränser släppte också nyligen en rapport om pressfriheten i de fyra vågmästarstaterna Arizona, Florida, Nevada och Pennsylvania där medier attackeras och har svårt att klara sig ekonomiskt.