07 apr 2014
Påsk, utrikeskorre i Jerusalem
Låt eleverna vara utrikeskorrespondenter med placering i Jerusalem. Bevaka och rapportera om korsfästningen av Jesus, som om den skedde i år. Med hjälp av Bibelns berättelse om vad som hände Jesus under påsken ska eleverna skriva en nyhetsartikel, så som vi är vana att se den i dag.
A Introduktion
- Samtala om påsken.
- Låt eleverna ta del av Bibelns berättelse om Jesu korsfästelse. Läs antingen den ursprungliga källan, Bibeln, eller utgå från någon av de filmer som beskriver händelsen.
B Fördjupning
- Presentera uppgiften och förklara de begrepp som är okända för eleverna.
Uppgift:
– Du är en utrikeskorrespondent som arbetar i Jerusalem på Jesu tid.
– Du får uppdraget att skriva en nyhetsartikel om Jesu korsfästelse. - Presentera en nyhetsartikel för eleverna. Läs igenom den tillsammans. Ha fokus på
– hur artikeln inleds, med ortsangivelse följd av en ingress som oftast innehåller det viktigaste, det mest dramatiska.
– att fakta är byggstenarna i en nyhetstext.
– att nyhetsjournalistens åsikt inte redovisas.
– att ordet jag inte används i texten.
– att journalisten visar sin närvaro genom att förmedla detaljer, exempelvis syn- och hörselintryck och lukter.
– att bakgrund och mindre viktiga detaljer kommer längre ner i texten.
– att en nyhetsartikel aldrig har en “slutkläm” eller en avslutande kommentar. Journalister slutar ofta sina artiklar “rakt av”.
C Aktivitet
- Samla information till artikeln om korsfästningen.
- Försök sedan besvara så många av de sex journalistiska frågorna som möjligt:
– Vad händer?
– När händer det?
– Var händer det?
– Vem/vilka är inblandade i händelsen?
– Hur händer det? (Här kan man ge detaljerna.) Låt de yttre faktorerna, exempelvis klädsel och miljöer, vara som för två tusen år sedan.
– Varför händer det? (Här finns plats för bakomliggande faktorer, historien bakom händelsen. - Intervjuer med människor i händelsernas centrum ger närhet. Skapa påhittade citat, “pratminus”, från exempelvis ögonvittnen, Jesu släktingar, myndighetspersoner, eller åskådare.
D Uppföljning
- Läs några av texterna i klassen och diskutera frågor som:
– Märks journalistens åsikter i texten?
– Vad har journalisten valt att vinkla texten på? Korsfästelsen som händelse? Jesus som person? Följderna av korsfästelsen? Annat?
– Är all information i artikeln korrekt? - Låt eleverna läsa upp texterna för varandra i mindre grupper.
Analysera enligt modellen ”two stars and a wish”.
Bakgrund
Bibelfrågan –ett interaktivt lexikon, Frågor och svar om påsken
Youtube, Bibelns äventyr, Påsken Part 2
Dagens Nyheter, Exempel på nyhetsartikel
“Ukrainas president ställer in besök efter oroligheter”
Two stars and a wish
Bedömningsteknik som aktiverar eleverna som lärresurser för varandra.
Koppling till skolans styrdokument, Lgr 11
Centralt innehåll i svenska, årskurs 4-6
Berättande texter och sakprosatexter
• Beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande texter, till exempel faktatexter, arbetsbeskrivningar, reklam och insändare. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Läsa och skriva
• Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
• Språkets struktur och meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser och skiljetecken samt ord och böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
Centralt innehåll i religionskunskap, årskurs 4-6
Religion och samhälle
• … Kristna högtider och traditioner med koppling till kyrkoåret…
Förberedelser
1. Ta fram lämpligt material, film eller text, som beskriver händelseförloppet i Bibelns berättelse om Jesu korsfästelse.
2. Välj ut en lämplig tidningsartikel, som visar hur en nyhetsartikel är uppbyggd.
Syfte
Berättelsen om Jesu korsfästelse och uppståndelse är central i den kristna religionen. Lektionstipset syftar till att föra eleverna tankemässigt närmare en religiös händelse som har präglat många människors liv och tro i över 2 000 år.
Tidningar till klassrummet
Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.