03 mar 2014
Melodifestivalen – skriv en artikel
Skriv en artikel om Melodifestivalen med utgångspunkt från egna intervjufrågor.
A Introduktion
Gemensamt
1. Presentera uppgiften.
2. Visa en sammanställning över finalbidragen från någon tidning, eller från svt.se.
3. Samtala om vilka favoriter eleverna har i finalen.
B Fördjupning
1. Intervjua någon elev för att ge exempel på hur man ställer frågor och följdfrågor.
2. Gör en gemensam tankekarta, med förslag på frågor till intervjun.
3. Ge exempel på texter som växlar mellan direkt och indirekt tal.
4. Introducera begreppet ”pratminus”, som är journalistikens synonym till talstreck.
C Aktivitet
Arbeta parvis
1. Låt eleverna söka och läsa några artiklar om de olika bidragen i finalen.
2. Formulera frågor till intervjun.
3. Genomför intervjun.
4. Låt båda eleverna gemensamt skriva ner anteckningar efter intervjun.
5. Låt eleverna skriva var sin text utifrån samma information.
D Uppföljning
1. Låt eleverna läsa upp texterna för varandra i mindre grupper.
Analysera enligt modellen ”two stars and a wish”.
2. Läs upp några texter för klassen och lyft fram formuleringar som visar att eleven växlat mellan direkt och indirekt tal.
3. Jämför med någon eller några tidningsartiklar. Likheter? Skillnader? Goda exempel?
Bakgrund
svt.se, Här är startordningen i finalen av Melodifestivalen 2014
Aftonbladet (Nöjesbladet), ”Helena Paparizou och Linus Svenning till final” – Melodifestivalartikel som bygger på intervjuer.
Mediekompass, intervjuteknik
Bedömningsteknik som aktiverar eleverna som lärresurser för varandra: http://www.bedomningforlarande.se/formativaprocesser/5/3
Koppling till skolans styrdokument, Lgr 11
Centralt innehåll i svenska, årskurs 4-6
Läsa och skriva
- Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
- Språkets struktur och meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser och skiljetecken, samt ord och böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.
Informationssökning och källkritik
- Informationssökning i några olika medier och källor, …, genom intervjuer och via sökmotorer på Internet.
Förberedelser
1. Bestäm om arbetet ska göras före, eller efter finalen.
2. Kolla länkarna under avsnittet Bakgrund och välj vilka du vill använda.
3. Följ nyhetsflödet i riks- och lokaltidningar och andra medier.
4. Bestäm hur omfattande intervjun ska vara och vilka som ska besvara frågorna.
Syfte
Lektionstipset syftar till att utveckla elevernas förmåga att skriva en text som bygger på att växla mellan direkt och indirekt tal.
Tidningar till klassrummet
Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.