31 aug 2014

Källkritiska detektiven – låt eleverna granska tre nyhetssajter

7-9 Arkiv
Kurs: Samhällskunskap/SO-ämnen
Lektionsantal: 1-3 lektioner
Tema: 
Senast uppdaterad: 21 apr 2022

Vem är egentligen avsändare? I den här övningen ska tre helt olika nyhetssajter granskas. Får de godkänt eller inte? Till sin hjälp har eleverna källkritiska frågor. Övningen innehåller kopieringsunderlag och lathund till sajterna.

1. Ge eleverna i uppgift att parvis eller i smågrupp källkritiskt granska tre olika sajter med nyhetsinnehåll. Informera eleverna om att de kan behöva leta på andra platser än enbart de givna sajterna för att hitta svar på de källkritiska frågorna.

2. Lyft elevernas slutsatser till tavlan och diskutera vilken av sajterna som fått flest respektive minst antal godkänt och hur eleverna har motiverat sina svar. Till övningen finns en lärarlathund.

Koperingsunderlag och lärarlathund:
Källkritiska detektiven

Mer information om källkritisk granskning hittar du här:

”Kolla källan”, Skolverket
Lär om medier, Källkritik – en utmaning, Statens medieråd

Sajter som ska granskas:
http://nyheter24.se
http://www.svenskbladet.se
http://www.gp.se

Lektionstipset är hämtat ur handboken Expert på medier – digital kompetens i Lgr, sidan 32–39: HANDBOK_EXPERT_MEDIER_utskriftA5_

Förberedelser

Skriv ut de källkritiska frågorna, Koperingsunderlaget som finns i pdf:n Källkritiska detektiven, sidan 2 alt s. 33 ur handboken Expert på medier

Syfte

träna elevernas källkritiska förmåga samt öka deras kunskaper om källkritiska principer.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.