18 aug 2024

Hur skapar vi opinion i dag?

7-9Gymnasiet
Kurs: Samhällskunskap/SO-ämnen
Lektionsantal: Upp till varje lärare
Tema: Demokrati
Senast uppdaterad: 28 aug 2024

Ungas politiska engagemang minskar (se Ungdomsbarometerns generationsrapport från 2024) i de politiska partierna och insändare i tidningarna är sällan skrivna av yngre. Samtidigt organiserar sig unga på ett nytt sätt, ofta utifrån sakfrågor. Det visar det stora engagemanget för till exempel klimatfrågor och nu under 2024 för Palestina i kriget mellan Israel och Hamas. Många organisationer, företrädesvis miljö- och djurskyddsföreningar, får fler medlemmar och en enda person kan i dag lätt samla många genom olika sociala medier. Mycket av samhällsdebatten förs också på internet via sociala medier i dag. I den här lektionen får eleverna diskutera hur opinion skapas och dessutom själva försöka skapa opinion i en egen vald fråga.

1. Fundera tillsammans

  1. Börja med att samla tankar och funderingar kring de listade sätten att skapa opinion nedan. Kanske kan ni lägga till några? Prata också om hur man nådde ut med sina idéer tidigare, innan vi hade tryckta tidningar eller social media. Eleverna ska förstå vad de olika sätten innebär. Tillsammans kan klassen tänka ut och ge exempel på hur de olika sätten att bilda opinion använts nyligen eller genom historien.
  2. Låt er inspireras av insändare i lokaltidningen. Här några exempel från Dagens Nyheter, Nerikes Allehanda och Skaraborgs Allehanda. Försök också att hitta exempel både på välskrivna texter och lite mindre välskrivna texter.
  3. Låt eleverna arbeta i par eller mindre grupper. De får fundera ut en för dem viktig fråga de vill väcka opinion i. De ska lägga upp en enkel strategi genom att fundera ut hur de lämpligast kan föra ut sitt budskap och motivera sina val av opinionskanal.

2. Skriv ner en strategi

Dessa frågor kan eleverna utgå från när de ska lägga upp strategin:

1. Vilken är er egen vinst med att driva frågan?
2. Vad vinner samhället på er fråga?
3. Vem eller vilka grupper kan vara intresserade av det ni vill säga?
4. Vem eller vilka bestämmer eller har stor makt kring er opinionsfråga?
5. Hur når man bäst dessa personer eller grupper?
6. Vilka fördelar respektive nackdelar finns det med respektive kanal som eleverna väljer?

Exempel på sätt att bilda opinion som har gjorts tidigare:

Namninsamling 

Facebook-event (till exempel Stoppa angiverilagen 2023)

Demonstrationer

Organisationer (Starta en egen eller bli medlem i en redan existerande)

Skriva insändare i tidningar

Direkta aktioner (till exempel Återställ våtmarkerna som också blivit mycket omdiskuterade)

Konstverk (av kulturskapare som till exempel Anna Odell, Lars Vilks, Elisabeth Olsson Wallin, Makode Linde, Lukas Moodyson)

Kontakta beslutsfattare direkt

Kontakta journalister

3. Hitta ett sätt att redovisa

Gör ett konstverk, skicka insändare till lokaltidningen, kontakta beslutsfattare etc.

Förberedelser

Syfte

Att veta hur man driver en fråga skapar opinion.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.