14 aug 2025

Granska och arbeta med rubriker i tidningen

1-3
Kurs: Samhällskunskap/SO-ämnen, Svenska
Lektionsantal: 1-2 lektioner
Tema: Nyheter
Senast uppdaterad: 14 aug 2025

Rubriken på en tidningsartikel är viktig, eftersom den berättar vad artikeln handlar om. Rubriken ska i första hand skapa förståelse för vad artikeln handlar om, men den ska också locka till läsning. Den ska vara kort, enkel och inte innehålla för många ord. En bra riktlinje kan vara max sju ord.

1. Visa bra exempel på rubriker

Börja med att visa några bra exempel på rubriker till artiklar från lokaltidningen som är lätta att förstå. Försök också att hitta rubriker som är långa och lite svårare att förstå och förklara hur man kan sammanfatta. Låt eleverna fundera på alternativa rubriker själva och hjälp dem med hur de behöver tänka vid rubriksättning. Använd bild och text till hjälp.

 

2. Jämför rubriker

Välj ut ett antal artiklar i till exempel 8 sidor eller i lokaltidningen. Välj lämpliga ingresser om du arbetar med lokaltidningen som väl sammanfattar artikeln och använd också fotot till artikeln. Ta sedan fram tre olika lämpliga rubriker till varje artikel, där också den rätta rubriken ingår. Var noga med att förklara att det finns flera rubriker som kan passa, men försök att visa vilka rubriker som inte passar (till exempel rubriker som är för långa eller som inte sammanfattar innehållet i artikeln).

 

3. Sätt egna rubriker

Nu får eleverna skapa sina egna rubriker. Välj ut ett par korta artiklar från olika delar av tidningen (nyheter, kultur, sport företrädesvis) och låt eleverna få sätta sina egna rubriker. Gå igenom texten ordentligt så att eleverna har förstått alla ord och låt dem sedan arbeta tillsammans för att komma på passande rubriker. Gå igenom alla elevernas förslag i helklass.

Förberedelser

Skaffa inlogg till lokaltidningen eller beställ klassuppsättning.

Syfte

Att förstå hur rubriker sätts och hur viktiga de är för läsningen av tidningen.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.