25 jan 2016

En lektion kring Jerringpriset

4-6 Arkiv
Kurs: Svenska
Lektionsantal: En till flera lektioner
Tema: 
Senast uppdaterad: 22 apr 2022

I kväll, måndagen den 25 januari, är det direktsänd Idrottsgala på Ericsson Globe i Stockholm. Då får vi reda på vilka idrottare som prisas, men också vem som får Radiosportens pris, Jerringpriset 2015, framröstat av svenska folket. Det är det som det här lektionsförslaget handlar om. Vi ger förslag på hur ni kan arbeta med Jerringpriset i dag eller senare under veckan.

A – introduktion

2015 ÅRS KANDIDATER

Sarah Sjöström, Johan Olsson, Zlatan Ibrahimovic, Charlotte Kalla och U21-landslaget i fotboll. Det är kandidaterna som i kväll gör upp om Radiosportens pris, Jerringpriset. Därmed har Sjöström möjlighet att försvara förra årets pris – och dessutom få en fin dubbel efter att ha fått Svenska Dagbladets Bragdguld i december. I den sista gallringen försvann Annika Billstam, orientering, Emma Dahlström, freeskiing, och Isabelle Gulldén, handboll. Det är fritt fram att rösta fram till måndag kväll. Läs mer hur röstningen går till.

VEM VAR SVEN JERRING?

Sven Jerring började sin långa radiokarriär på dåvarande Radiotjänst 1925 med att bland annat referera Vasaloppet. Här kan ni lyssna på hans första.
Under många år blev Sven Jerring sedan stilbildande för kommande radiopratare. Ett av hans mer odödliga referat är ”japaner, japaner” från OS-fotbollen 1936.
Förutom sport gjorde Jerring barnprogram, reportageserier, och referat från alla möjliga stora evenemang, oavsett om det handlade om olympiska spel eller nationella högtider. Sven Jerrings mest folkkära program var Barnens Brevlåda som sammanlagt sändes 1 785 gånger.
Radiolegendaren avled 1979 och samma år instiftade Radiosporten Jerringpriset till hans minne som en folkets utmärkelse för respektive års bästa idrottsprestation.

JERRINGPRISET 2015 – LÄR KÄNNA KANDIDATERNA

Sveriges Radios hemsida presenteras kandidaterna. Där kan klassen också spela sig fram till en favorit. Detta kan göras både före eller efter galan. Vem skulle ha fått priset om klassen fått bestämma?

B – aktivitet

EGNA TEXTER

Låt klassen skriva texter med koppling till Idrottsgalan. Vi ger några elevförslag:

• Var prisutdelare
Välj den kandidat som du tycker är mest värd att vinna Jerringpriset. Tänk dig att du ska presentera henne/honom/laget under galan. Vad säger du? Vilka prestationer vill du lyfta? Skriv ner talet och framför det inför klassen.

• Skriv ett tacktal
Identifiera dig med din favorit … som förstås VINNER! Vad säger du i ditt tacktal? Skriv ner det och spela upp det inför klassen.

• Skriv en biografi

Lyssna på klippet på den kandidat som du tycker ska få priset och googla efter mer fakta. Berätta om din idrottsman, idrottskvinna eller lag.

• Skriv en insändare

Du kanske har åsikter om galan, om pristagarna, tacktalen och annat från galan. Skriv en insändare till din tidning och påverka andra.

 

C – fördjupning

HUR RAPPORTERAR VÅRA MEDIER FRÅN GALAN?

Läs flera nättidningar och gör jämförelser!

– Vad finns att läsa om själva galan – allt från nyheter till sensationer?

– Vad fick störst rubriker?

– Vilka bilder finns från galan? Återkommer några bildmotiv i flera tidningar?

– Det är många galor nu. Hur kul är de? Vilken betydelse har denna och andra galor för alla inblandade och för tittarna?

 

Koppling till skolans styrdokument
Lgr 11

Syfte

Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

• anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.

Förberedelser

Inga

Syfte

Diskutera en aktuell händelse och att skriva olika typer av texter med koppling till den.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.