Om lektionen

Årskurs 4-6 SH/SO 1–2 lektioner

Förberedelser

Se punkt 1 till 3 i texten.

Syfte

Lektionstipset syftar till att ge eleverna insikt om hur information sprids från världens olika hörn och vilka det är som, ibland med risk för livet, ser till att informationen sprids.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.

Nils Horner – journalisten som tystades för alltid


  Publicerad: 17 mars 2014

Den svenske journalisten Nils Horner mördades den 11 mars 2014. Mordet skedde på öppen gata i Kabul, när han gjorde intervjuer inför presidentvalet i Afghanistan. Vad känner dina elever till om händelsen?

Förberedelser

  1. Expressens chefredaktör Thomas Mattsson ställer en fråga i sin blogg.
    Ska man göra allt för en story.
    Han besvarar den själv:
    – Nej, naturligtvis inte, men Nils Horner och de andra utrikeskorrespondenterna tänker inte så, de är där för att vi ska få lära känna världen och därför är deras vittnesmål så viktiga. De kommer hem till oss, i tidningarna på hallgolvet och i teven på väggen. För att inte tala om i rösterna i radion.
  2. Titta igenom länkarna i avsnittet Bakgrund. Välj ut någon/några som du vill presentera för eleverna, eller använd dem bara som inspiration för din lektion.
  3. Vill du även ta upp frågan om reklamfinansierade medier kontra public service, så fungerar det bra att jämföra Expressens nyhetssajt med Sveriges Radios. Se bakgrund.

 

A Introduktion

Ställ några inledande frågor:
– Vilka har hört talas om Nils Horner?
– Varför nämndes hans namn i nästan alla medier i förra veckan?
– Vilket yrke hade han?
– Vad hände?
Samtala därefter om något nyhetsinslag, eller tidningsartikel om händelsen.

B Fördjupning

– Vad gör en utrikeskorrespondent?
Läs gemensamt Thomas Mattssons bloggtext. Samtala!
Lokalisera de länder som nämns i texten: Afghanistan, Filippinerna och Syrien.

C Aktivitet

1. Låt varje elev ta ställning genom att skriva en kort text med två alternativa inledningar. Stimulera eleverna till att skriva så väl underbyggda resonemang som möjligt!
Alternativ 1. ”Jag tycker att det är viktigt att det finns utrikeskorrespondenter för att …”
Alternativ 2. ”Jag tycker att det är onödigt med utrikeskorrespondenter för att …”
2. Tid över? Lös Kurres Nyhetskryss v 12, som innehåller en fråga om Nils Horner. Se Bakgrund.

D Uppföljning

Samla alla texter och sätt upp dem under var sin rubrik.
1. Utrikeskorrespondenter behövs
2. Utrikeskorrespondenter behövs inte
Låt några elever ur varje kategori presentera sina argument. Diskutera!

Bakgrund

2014-03-11 sverigesradio.se
Korrespondent Nils Horner mördad (artikel och ljudklipp från presskonferens)

2014-03-16 www.expressen.se
Här flyr Nils Horners misstänkta mördare (reklam, tv-inslag och artikel)

2014-03-16 Bloggen om Expressen, chefredaktör Thomas Mattsson
Kände du Nils Horner? (Text om Nils Horner och om medierapportering från alla världens hörn)

Vecka 12 www.presstationen.se, Kurres nyhetskryss v. 12

Koppling till skolans styrdokument, Lgr 11

Centralt innehåll i samhällskunskap, årskurs 4-6

Information och kommunikation

  • Informationsspridning, reklam och opinionsbildning i olika medier …
  • Hur man urskiljer budskap, avsändare och syfte i olika medier med ett källkritiskt förhållningssätt.

Om lektionen

Årskurs 4-6 SH/SO 1–2 lektioner

Förberedelser

Se punkt 1 till 3 i texten.

Syfte

Lektionstipset syftar till att ge eleverna insikt om hur information sprids från världens olika hörn och vilka det är som, ibland med risk för livet, ser till att informationen sprids.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.
X
X