Om lektionen

Årskurs 4-6 SH/SO, SV 3-6 lektioner

Förberedelser

1. Läs igenom Bakgrunden.
2. Bestäm därefter om du vill arbeta med hela, eller delar av upplägget.

Syfte

Lektionstipset syftar till att
• stimulera elevernas intresse för barn- och ungdomslitteratur och öka deras kunskaper om författare inom den genren.
• träna eleverna i att uttrycka medvetna etiska ställningstaganden.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.

Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne


  Publicerad: 24 mars 2014

Den 25 mars får vi reda på vem som får ALMA-priset 2014. Men vilken barnboksförfattare skulle få klassens eget ALMA-pris? Och vad tror eleverna att Astrid Lindgren skulle ha tyckt om den senaste tidens rasistiska klotter på svenska skolor?

A Introduktion

1. Se ett nyhetsinslag, eller läs någon artikel om årets ALMA-pristagare.
2. Samtala om Astrid Lindgren och några andra barnboksförfattare som eleverna känner till.

B Fördjupning

Astrid Lindgren – opinionsbildaren.
1. Visa bilden från http://www.astridlindgren.se/manniskan
2. Gör en enkel bildanalys:

  • Vad ser du på bilden? Samla ord!
  • Vad känner du när du ser bilden? Samla ord!

3. Citat ur Bröderna Lejonhjärta (1973):
Men då sa Jonatan, att det fanns saker som man måste göra, även om det var farligt.
”Varför då”, undrade jag.
”Annars är man ingen människa utan bara en liten lort”, sa Jonatan.
4. Hur passar det citatet in på bilden?

5. Visa bilderna från Metro, ”Rasistiskt klotter på skolor i Stockholm”

  • Vad tror du att Astrid Lindgren skulle ha sagt till dem som klottrade rasistiska budskap och symboler på skolor i Stockholm?
  • Skriv var sitt förslag.
  • Redovisa!

C Aktivitet

Favoritförfattare
1. Sök information i olika källor om den författare du tycker bäst om. Ta reda på:

  • Författarens namn
  • Exempel på boktitlar
  • En kort sammanfattning av någon bok
  • Annat intressant

2. Skriv en utförlig motivering till varför författaren ska hamna högt på klassens lista över favoritförfattare.
3. Sammanställ informationen och motiveringen. Illustrera gärna!

D Uppföljning

1. Gör en frekvenstabell och räkna samman vilka författare som klassen tycker är bäst.
2. Klassens ALMA-pristagare blir den som flest elever har som favoritförfattare.
3. Visa resultatet med hjälp av ett stapeldiagram.
4. Hitta på något sätt att lyfta fram klassens ALMA-pristagare. Kanske vill lokaltidningen göra ett reportage?

Bakgrund

ALMA-Priset delas ut till författare, illustratörer, berättare och läsfrämjare. Priset kan ges till en eller flera mottagare, oavsett språk eller nationalitet. Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne administreras av Statens kulturråd och har delats ut sedan 2003.

Om ALMA-priset
http://www.alma.se/sv

Astrid Lindgren var inte bara en av Sveriges främsta författare. Hon kom också att bli en betydelsefull opinionsbildare.

Astrid Lindgren, opinionsbildaren

2014-03-10 Metro, rasistiskt klotter

Koppling till skolans styrdokument, Lgr 11

Centralt innehåll i svenska, årskurs 4-6
Berättande texter och sakprosatexter

  • Några skönlitterärt betydelsefulla barn- och ungdomsförfattare och deras verk.

Normer och värden, skolans mål är att varje elev

  • kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter.

Om lektionen

Årskurs 4-6 SH/SO, SV 3-6 lektioner

Förberedelser

1. Läs igenom Bakgrunden.
2. Bestäm därefter om du vill arbeta med hela, eller delar av upplägget.

Syfte

Lektionstipset syftar till att
• stimulera elevernas intresse för barn- och ungdomslitteratur och öka deras kunskaper om författare inom den genren.
• träna eleverna i att uttrycka medvetna etiska ställningstaganden.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.
X
X