Unga Journalistpriset

En skrivartävling för elever i högstadiet och gymnasiet

Om Unga Journalistpriset

Unga Journalistpriset är en tävling för alla från och med årskurs sex till sista året i gymnasiet och som vill skriva som en journalist. Tävlingen är ett samarbete mellan MediekompassAftonbladet och Mobile Stories.

Genom att skapa journalistisk text och bild, göra en podd eller en video i form av ett reportage, personporträtt eller debattinlägg har du chans att få din artikel publicerad och själv bli intervjuad av Aftonbladet, och dessutom vinna prispengar till klasskassan. Kanske blir det ditt första steg till en karriär som journalist!

Du hittar mer information om och reglerna för Unga journalistpriset hos Mobile Stories eller Aftonbladet. Besök Mobile Stories för tips inför din skrivprocess, där finns filmer där några av Aftonbladets främsta journalister delar med sig av sina bästa råd. Är du lärare och vill arbeta med det journalistiska skrivandet tillsammans med dina elever hittar du lektionsförslag nedanför formuläret.  Du kan även använda Mediekompass skrivarskola Publicistguiden, som är framtagen i samarbete med Mediemyndigheten.

2023 års vinnare Guuled Mohamed och Lina Dawood ingår i årets jury.

Så förbereder du dina elever inför tävlingen

Här är några förslag på övningar som kan hjälpa dina elever att förbereda sig inför att skriva journalistiska texter, eller använd vår skrivarskola Publicistguiden för en grundlig genomgång från förarbetet till publicerad text.

Hos Mobile Stories finns fler undervisningsexempel för dig som vill förbereda dina elever inför tävlingen.

Bekanta er med nyheter

Välj en aktuell nyhet och be eleverna att analysera den. De ska identifiera de viktigaste punkterna i nyheten och vilka källor som används. Vad har den för vinkel? Eleverna kan också reflektera över vilka frågor de skulle ha ställt om de var journalist och vilka ytterligare källor de skulle ha sökt för att få en mer komplett bild. Här hittar du fler lektionsförslag med utgångspunkt i aktuella nyheter.

Sätt rubriker

Ge eleverna ett antal nyhetsartiklar utan rubriker och be dem att skapa passande rubriker för varje artikel. Påpeka vikten av att rubrikerna ska vara lockande och ska ha bäring i artikeln som helhet. Diskutera olika strategier för att fånga läsarens intresse. Fler lektionsförslag om rubriker och genus.

Intervjuteknik

Dela in eleverna i par och be dem att intervjua varandra om ett ämne. Låt dem förbereda frågor i förväg och ge dem tips om hur man ställer öppna och utforskande frågor. Efter intervjun kan eleverna dela med sig av sina erfarenheter och reflektera över vilka frågor som gav mest intressanta svar och varför. Mer om intervjuteknik i Publicistguiden.

Granska källor

Visa eleverna olika typer av källor, inklusive nyhetsartiklar och sociala medieinlägg. Be dem att bedöma källornas trovärdighet och pålitlighet. Diskutera varför det är viktigt att vara källkritisk och hur man kan kontrollera informationens giltighet genom att hitta flera oberoende källor. Här finns ett längre lektionstips med förslag på faktagranskningsmetoder att använda.

Öva med notiser

Be eleverna att välja ett aktuellt ämne som de är intresserade av att skriva en nyhetsnotis om. Fokusera på att inkludera de viktigaste detaljerna av artikeln och att svara på de grundläggande frågorna “vem, vad, var, när, varför och hur”. Här finns fler förslag på hur man kan arbeta med notiser i undervisningen.

Analysera bilder

Eleverna väljer aktuella nyhetsbilder och analyserar dem genom att reflektera över bildkomposition, budskap och tonalitet, representation, samt hur nyheten framställs i bild. Efter analysen delar eleverna sina observationer och tolkningar i en gemensam diskussion. Mer om bildanalys.

Lektionsmaterial

Läroplansanknytning till Unga Journalistpriset