29 aug 2023

Inga nyheter i sociala medier i Kanada

Tema: Dagspress, Framtid, I världen, Juridik

I somras införde Kanada en lag som gör att plattformar som sprider innehåll från nyhetsmedier ska betala för sådana publiceringar. Därför har företaget Meta valt att ta bort möjligheten för medier att dela sina nyheter på deras plattformar Facebook och Instagram. Frågan om vad en sådan blockad kan leda till fick ett snabbt svar. Det har visat sig att många invånare som har sociala medier som sin främsta nyhetskanal är oinformerade om det allvarliga läget kring de stora skogsbränderna i landet. Myndigheter har haft svårt att nå ut med viktig information. Kanadas regering kräver därför att Meta häver sin blockering.

Den kanadensiska lagen Online News Act är en av många liknande lagar som redan finns eller är på väg att införas på flera platser i världen. Det är lagar som innebär att teknikföretag ska dela med sig av de intäkter de får när de länkar till nyhetsartiklar. Diskussionen om vilka konsekvenser sådana lagar får kommer säkert att fortsätta framöver.

Så här kan du arbeta med nyheten i klassrummet

Läs nyheten om varför Meta blockerar nyheter på sina plattformar. Sök i er lokaltidning eller läs här:

Metas nyhetsblockad försvårar i brändernas Kanada | GP

Australien får Facebook och Google att betala | GP

Meta börjar blockera kanadensiska nyheter (bt.se)

Metas nyhetsblockad försvårar i brändernas Kanada (nsd.se)

https://nt.se/bli-prenumerant/artikel/lz7xgwqr/nt-bd-0kr-dp1

Samtala om:

  • I vilka olika kanaler tar eleverna del av nyheter?
  • Hur ser medieutvecklingen i Sverige ut? Läs mer på Myndigheten för press, radio och tv:s sida.
  • Vem betalar för journalistiskt arbete? För fördjupning fungerar Mediekompass lektion Vem äger tidningen?
  • Varför inför Kanada och andra länder den här typen av lagstiftning? Vem eller vilka är lagen till för?
  • Diskutera hur lagar som Kanadas Online News Act eller motsvarande lag i Australien påverkar olika aktörer i samhället. Till exempel:
    • mediekonsumenter (alla som läser, tittar och lyssnar på nyheter)
    • stora mediehus (som äger många tidningar eller medier)
    • små medieaktörer (lokalägda tidningar och medier)
    • makthavare (stater och regeringar)
    • techbolag som äger stora plattformar