16 feb 2015

VM på skidor i Falun

7-9Gymnasiet Arkiv
Kurs: Geografi, Svenska
Lektionsantal: 1 till flera lektioner
Tema: Idrott
Senast uppdaterad: 22 apr 2022

Tidsåtgång: Beror på hur mycket ni väljer att göra, allting från en lektion till flera.

1 Längdåkning

För att bli bra längdåkare måste man träna mycket och förmodligen ha bra tillgång till snö. Finns då de duktigaste längdåkarna i världen där det ligger snö en stor del av året, är de födda på sådana platser eller har de tvingats flytta. Undersök var nedanstående åkare kommer ifrån. Hur är klimatet på deras hemorter? Har de tvingats flytta till bättre snöförhållanden? Bor de på stora eller små orter?

Exempel: Yulia Tchekaleva kommer från staden Vologda i nordvästra Ryssland. Där är köldrekordet i januari -47,1 grader! Det finns mycket, mycket mer att berätta om Yulias hemstad!

Ta reda på mer om dessa personer och deras hemorter och bredda din kunskap i ämnet geografi:

Herrar: 

Dario Cologna Alexander Legkov Martin Johnsrud Sundby Devon Kershaw Aleksej Poltaranin Johan Olsson Marcus Hellner Petter Northug

Damer: 

Marit Björgen Charlotte Kalla Justyna Kowalczyk Therese Johaug Kikkan Randall Kerttu Niskanen Heidi Weng Yulia Tchekaleva

Kanske har du någon annan favorit du vill lägga till listan?

2 Följ upp resultaten

Hur gick det för de svenska herrarna och damerna i de olika skidloppen. Ta topp tio i något, eller helst flera, lopp och placera in deltagarnas ursprung på en karta. Resultatlistor hittar du i tidningarna eller här: http://falun2015.com 

Diskutera era kartor. Vad säger de om klimat och befolkningskoncentrationer?

3 Artikel

Skriv en nyhetsartikel om det du tycker är den bästa svenska prestationen under skid-VM. Försök att hålla dig till fakta och undvik överdrifter. En nyhetsartikel är en faktatext!

För skrivartips titta här

Kopplingar till skolans styrdokument

Grundskolan

Geografi

Undervisningen i ämnet geografi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om geografiska förhållanden och utvecklar en geografisk referensram och ett rumsligt medvetande. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om, och kunna göra jämförelser mellan, olika platser, regioner och levnadsvillkor.

Gymnasiet

Geografi

Undervisningen i geografi ska behandla följande centrala innehåll:

En klimatförändrad värld. Jordens klimat samt klimatets variation och föränderlighet över olika tidsperspektiv. Klimatklassificering. Klimatförändringens konsekvenser för naturlandskapet, samhällsutvecklingen och människans livsvillkor, lokalt och globalt.

Förberedelser

Kräver inga speciella förberedelser

Syfte

Geografisk inblick inför skid-VM

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.