26 maj 2014
Val till Europaparlamentet: matematik och samhällskunskap
Den 25 maj 2014 röstade närmare 50 % av den röstberättigade svenska befolkningen i EU-valet. Hur många är 50 %? Och vilka partier fick de flesta rösterna? Mycket matematik och mycket samhällskunskap!
A Introduktion
Samtala om EU-valet.
– Var någon av eleverna med i vallokalen?
– Hur går det till när man röstar?
– Vilka politiska partier känner eleverna till?
B Fördjupning
Använd aktuella nyhetsmedier som utgångspunkt för fördjupningen.
- Förklara begrepp som demokrati, val, politiska partier och EU.
- Knyt an till matematiska begrepp som tabeller, diagram och procent.
C Aktivitet
Arbeta två och två.
Ta reda på vilka svenska politiska partier som fick mer än fyra procent av rösterna i EU-valet.
Använd en tidningsartikel som källa.
- Gör var sin tabell på papper, eller digitalt.
- Gör tre kolumner: partiets fullständiga namn, partiförkortning, valresultatet i procentform.
- Fyll i tabellen. Börja med det parti som fått mest röster.
Förslag till extrauppgifter. Välj!
- Lär dig hur de olika partiernas partisymboler ser ut.
- Försök ta reda på några olika frågor som partierna har gått till val på.
D Uppföljning
1. Arbeta i mindre grupper.
- Jämför tabellerna med varandra.
- Vilka är de tre partier som fått flest röster?
- Är alla era tabeller lika lättlästa?
- Vad är typiskt för en lättläst tabell?
2. Diskutera i helklass.
- Vilka är de olika partiernas huvudbudskap?
- Vad kan det finnas för olika orsaker till att Miljöpartiet, Sverigedemokraterna och Feministiskt initiativ har gått framåt i EU-valet?
3. Spara elevarbeten och tidningsartiklar till höstens riksdagsval för att kunna jobba vidare med jämförelser.
Bakgrund
Göteborgsposten, Ett omvälvande EU-valresultat
EU-upplysningen, EU-valet
EU-upplysningen, Valresultatet
Koppling till skolans styrdokument, Lgr 11
Centralt innehåll i samhällskunskap, årskurs 4-6
Beslutsfattande och politiska idéer
- Vad demokrati är och hur demokratiska beslut fattas …
- Politiska val och partier i Sverige …
Centralt innehåll i matematik, årskurs 4-6
Taluppfattning och tals användning
- Tal i procentform …
Sannolikhet och statistik
- Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar.
Förberedelser
1. Titta igenom länkarna i Bakgrunden.
2. Väl ut några aktuella nyhetsmediers rapportering av valresultatet.
Syfte
Lektionstipset syftar till att ge eleverna kunskap om demokrati och politiska partier i Sverige. Samtidigt ges möjlighet att anknyta till matematikens centrala innehåll rörande tal i procentform, tabeller och diagram.
Tidningar till klassrummet
Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.