26 jan 2015

”Nej se det snöar …”

1-34-6 Arkiv
Kurs: NO-ämnen
Lektionsantal: Temaarbete under en begränsad tid eller hela vinterperioden
Tema: 
Senast uppdaterad: 22 apr 2022

A Introduktion

Ja, hur ska det bli med vintern i år? Kanske är vi många som vill att den ska bli precis som i youtube-klippet, Nej, se det snöar. I helgen som gick snöade det i nästan hela Sverige. Men i södra Sverige fortsatte det att vara mild för årstiden, medan det i norr var riktigt kallt, mer än 20 minusgrader.

Lite bondepraktika kanske passar så här inför onsdagen och Karldagen. Om det snöar hos er då fortsätter samma väder i sju veckor, alltså till mitten av mars. Regnar det den dagen så kan ni inte förvänta er någon vit vinter. Hur blir vädret på onsdag? Gå in på SMHI och kolla deras prognos för Sverige. Om bondepraktikan stämmer, vilken vinter får vi då? Var ska vi bo eller vart ska vi åka för att få uppleva snö och kyla?

SMHI presenterar en Sverigekarta där vi kan se snödjupet dag för dag. Där ser ni att det bara var området längst ner i söder som inte hade ett snötäcke söndagen den 25 januari. Studera och tolka kartan. Gör beräkningar och jämförelser.

– När kom den första snön? Var?

– Vilket datum i oktober fick många sin första snö?

– Vilken månad fick Götaland sin första snö?

– När snöade det första gången där ni bor?

– Vilket är det största snödjupet i dag? Vilka har så mycket snö?

B Fördjupning

Helgen som gått har fågelvänner räknat vinterfåglar vid våra fågelbord. Sveriges Ornitologiska Förenings årliga räkning, Vinterfåglar inpå knuten, inbjuder även skolor och förskolor att delta. Därför har de förlängt årets räkning med två dagar, fredagen den 23 januari och måndagen den 26 januari. Än finns chansen att delta! Kanske ett bra tillfälle att studera de fåglar som finns utanför klassrummet!? På samma webbplats finns en fågelskola att ta hjälp och lära av.

Lyssna gärna på Leif Ekblom, entusiastisk fågelräknare, och hör vad han har att säga om våra vinterfåglar.

C Aktivitet

Leta efter vinterbilder i tidningar och använd dessa till diskussion om hur kyla påverkar vårt sätt att leva. Hur skiljer sig årstiden, vinter, från andra årstider? Låt eleverna arbeta vidare med sina bilder till en faktabok om vintern. Uppmana dem att formulera frågor som de vill svar på utifrån de bilder och nyheter de har tagit del av. Det kan ge goda kunskaper i allt från isvett till hur och var fåglarna sover kalla vinternätter.

Eleverna kan också göra ett collage med tidningsbilder och berätta:

• hur djur och människor klarar kylan.

• vilka faror som finns med kyla, snö och is.

• vilken glädje vi har av vintern.

• hur vacker vintern är.

De flesta dagstidningar har webbtidningar. Det gör det lätt att hitta vinterbilder från hela Sverige. Välj några dagstidningar från söder till norr och titta på deras utomhusbilder. Hur ser vintern ut i Sverige? Här finns en lista på lokala och regionala dagstidningar i Sverige.

D Länkar

Youtube Ja se det snöar

Nordiska museet Karldagen

SMHI – Vädret i Stockholm

SMHI Snödjup

SOFNET – Vinterfåglar inpå knuten

Sveriges radio – Snön välkommen för de som räkna fåglar

Wikipedia – Dagstidningar i Sverige

Koppling till skolans styrdokument. Lgr 11
Lgr 11 NO

Lgr 11 Kursplanen i Biologi
Centralt innehåll i årskurs 1-3
Året runt i naturen:
Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.

Centralt innehåll i årskurs 4-6

Natur och samhälle
Naturen som resurs för rekreation och upplevelser och vilket ansvar vi har när vi nyttjar

Förberedelser

Håll koll på vad som händer! Använd aktuella vinterhändelser som inspiration och utgångspunkter för fortsatta studier.

Syfte

Det här lektionsförslaget har fokus på årstiden vintern och syftar till att eleverna ska förstå vad som händer i naturen och hur människor och djurs livssituation ser vid väderomslag, kyla, is och snö.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.