25 aug 2014

Hon kom som flykting!

7-9Gymnasiet Arkiv
Kurs: Geografi, Samhällskunskap/SO-ämnen
Lektionsantal: Varje del bör ta cirka en lektion.
Tema: 
Senast uppdaterad: 21 apr 2022

Vid sommarens friidrotts-EM tog Sverige en guldmedalj. Den vanns av Meraf Bahta som kom till Sverige för sex år sedan som flykting. Hon är verkligen inkörsporten till att lära sig både östafrikansk geografi, politik samt inte minst pressfrihet och demokrati.

Passar: Grundskolans år 7-9 och gymnasiet i ämnena samhällskunskap och delvis geografi.

1 Ta reda på mer

Då var hon bara 19 år och flydde från ett tufft liv. Ta reda på mer om henne som en introduktion till landet Eritrea.
Varför flydde Meraf? Vad hände Merafs familj? Hur har det gått för systern?
Länkar:

Expressen: “Meraf Bahta vill lägga tuffa tiden bakom sig”

Det finns många fler länkar till olika medier!

2Globalisering av idrotten

I våra dagar rör sig människor över jorden, mellan länder, på ett sätt som saknar motstycke i historien. Unga människor växer upp i ett land dit deras föräldrar flyttat. Många söker också nytt medborgarskap i länder dit de flyttat som vuxna. Det gäller inte minst idrottare.
Vilken bakgrund har idrottare som Mo Farah, Saif Saaeed Shaheen, Bernard Lagat, Wilson Kipketer och Abeba Aregawi.

3 Eritrea – vad är det? Demokrati, pressfrihet?

Landet Eritrea i Östafrika har blivit mest uppmärksammat i Sverige eftersom journalisten Dawit Isaak sitter fängslad där. Ta reda på mer om honom! Varför är han fängslad? Kan Sverige göra mer för att få honom fri? Sök efter fakta.
Länkar:
http://freedawit.com
http://www.sydsvenskan.se/kultur–nojen/dawit-behover-oss-alla/
Sveriges Radio: “Ökning av asylsökande från Eritrea”

Varje år listar organisationen Transparency International världens länder med avseende på hur korrumperat ett land är. Ta en titt på deras lista. Diskutera. Var finns Sverige? Var finns Eritrea? Något som förvånat er vad gäller ländernas placering?
http://www.transparency.org/cpi2013/results

Kopplingar till skolans styrdokument

Grundskolan
Samhällskunskap
Genom undervisningen i ämnet samhällskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.
Centralt innehåll: Hur mänskliga rättigheter kränks i olika delar av världen.

Gymnasiet
Samhällskunskap
Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Kunskaper om demokrati och de mänskliga rättigheterna såväl de individuella som de kollektiva rättigheterna, samhällsfrågor, samhällsförhållanden samt olika samhällens organisation och funktion från lokal till global nivå utifrån olika tolkningar och perspektiv.

Förberedelser

Upp till läraren.

Syfte

Ge eleverna förutsättningar att utveckla sin förmåga att reflektera över mänskliga rättigheter och demokrati.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.