02 jul 2025

Är du en kritisk granskare?

7-9Gymnasiet
Kurs: 
Lektionsantal: Upp till varje lärare
Tema: 
Senast uppdaterad: 02 jul 2025

Det fanns en tid då nyhetsförmedlingen enbart sköttes av tidningar, radio och tv med professionella journalister som höll sig till vissa spelregler. Även då behövde människor vara kritiska, men idag är utmaningen oerhört mycket större. Mediernas och makthavarnas sanningsmonopol utmanas ofta av motstridig information. Hur försvarar man sig mot felaktig information i en demokrati där det fria ordet är en grundförutsättning?

I denna övning bör eleverna ha med sig grundläggande kunskap om källkritik och ha vana att ställa de grundläggande frågorna: vem, varför, vad, när och hur?

Vem?
Vem ligger bakom texten eller publiceringen? Är det en redaktion med journalister, en myndighet, en organisation, ett företag, en privatperson, är det någon som kan ämnet, är det någon du litar på?
Kan du ta kontakt med upphovsmannen, alltså den som står bakom publiceringen? Finns det kontaktuppgifter? Är namnet på den som skrivit texten utsatt? Har du hört talas om personen eller organisationen tidigare?

Varför?
Vem riktar sig texten till? Varför tror du att texten har skrivits? Är avsikten att sprida information, skapa debatt, sprida en åsikt, att underhålla eller kanske tjäna pengar?

Vad?
Vad handlar publiceringen om? Är det ett ämne som är aktuellt? Är ämnet kontroversiellt, finns det många olika åsikter om ämnet? Kan du se om informationen bygger på personliga åsikter eller fakta? Verkar informationen pålitlig? Saknas några viktiga detaljer? Stämmer det med saker du redan vet?

När?
Är det tydligt när texten är publicerad? Om det är en hemsida, när uppdaterades den?

Hur?
Hur hittade du texten? Om du läser nyheter på webben, hittade du adressen hos en pålitlig källa? Hur ser sidan ut? Är det stavfel i texterna? Det är enkelt att utge sig för att vara seriös genom att göra en proffsig hemsida. På samma sätt kan en serös sida se trist och omodern ut. Fundera på hur du ”läser” olika webbplatsers utseenden.

 

1. Välj en nyhet i en dagstidning

Låt eleverna i mindre grupper välja ut en nyhet och uppmana dem att försöka riktigt granska den. Använd inlogg till er lokaltidning. När grupperna bestämt vilka nyheter de vill studera, och genom att hålla de fem vem/varför/vad/när/hur-frågorna i minnet, diskuterar grupperna följande frågor:

a. Hur skildras nyheten i traditionella medier som dagstidningar, Sveriges Radio och Sveriges Television?

b. Försök att hitta nyheten i bloggar och på sociala medier och titta på hur nyheten skildras där.

c. Hur skildras nyheten på webbsidor som flashback.org, samnytt.se, friatider.se och liknande?

Man får god hjälp genom att själv sätta sig in i hur en nyhetsartikel skrivs. Se i vår skrivarskola här.

2. Diskutera i helklass

a. Låt alla grupper redogöra för sina resultat.

b. Försök att lista upp olika skillnader mellan hur olika medier och webbsidor skildrar nyheten.

c. Ta fram en gemensam lista på vad som är viktigast att uppmärksamma för den som vill vara en kritisk granskare av nyheter.

2. Skriv

Skriv en egen krönika om hur ni vill att en kritisk granskare ska agera. Använd de argument ni fått fram i klassen, egna idéer samt sidor om kritiskt granskande på nätet.

Här är ett par länkar som kan ge inspiration:

Mediekompass, Skrivarskola Krönika

Mediekompass, lektionstips Källkritik

Medieombudsmannen om publicitetsetik

Förberedelser

Tillgång till medier

Syfte

Att stimulera till kritisk granskning av texter.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.