Om lektionen

Årskurs 7-9, Gymnasiet SH/SO, SV Upp till varje enskild lärare.

Förberedelser

Läraren läser på om medie- och yrkesetik i de bifogade länkarna. Välj ut lämpliga fällningar för eleverna att arbeta med.

Syfte

Utvecklad förståelse för de medie- och yrkesetiska regler som publicister arbetar efter.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.

Medieetik och fällningar hos Medieombudsmannen


  Publicerad: 25 mars 2020
Tema: Demokrati, Mediekunskap, Pressetik

Syftet med denna övning är att ge eleverna ökad insikt och förståelse för mediernas roll som informationsspridare samt demokratiska dilemman i konfliktzonen mellan rättigheter och skyldigheter.

Introduktion för läraren

”Press, radio och tv ska ha största frihet inom ramen för tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen för att kunna tjäna som nyhetsförmedlare och som granskare av samhällslivet och för att kunna publicera det som är av vikt och betydelse för medborgarna. Det gäller dock att skydda enskilda mot oförskyllt lidande genom publicitet.
Etiken tar sig inte i första hand uttryck i en formell regeltillämpning utan i en ansvarig hållning inför den publicistiska uppgiften. De etiska reglerna för press, radio och tv är ett stöd för den hållningen.” (Medieombudsmannen)

I kapitel 4 i Mediekompass Publicistguiden kan du läsa mer om medie- och yrkesetik. Det medieetiska regelverket i sin helhet finns att läsa om hos Medieombudsmannen.

Läraren avgör om eleverna ska arbeta enskilt, i grupp eller i helklass. Resultatet av övningen kan presenteras på olika sätt, beroende på hur läraren vill att eleverna ska arbeta och bedömas, som öppen diskussion, inlämning m.m.

För distansundervisning kan läraren anpassa övningen beroende på vilka tekniska lösningar som finns tillhanda. Antingen har läraren en genomgång av de medieetiska systemet och Medieombudsmannens uppgift, eller så är instuderingen av detta en del av elevens uppgift. Även redovisningen anpassas efter vilka möjligheter läraren har, som webbdiskussion eller chat, inlämningsuppgift i text eller tal, eller annan form som läraren föredrar.

Moment 1 – Granska fällningar från MO-MEN
För att eleverna ska få ökad förståelse för de medieetiska reglerna och hur Medieombudsmannen resonerar bör de läsa följande texter:

I den här övningen ska eleverna, enskilt, i par eller i grupp, undersöka fällningar som Medieombudsmannen gjort mot tidningar som de bedömt har stridit mot de medieetiska reglerna.

  • Varje elev eller grupp läser igenom en fällning av MO. Fällningarna finns samlade här hos Medieombudsmannen. Antingen fördelar läraren fällningar, eller så får eleverna välja själva, men de bör vara olika ärenden per elev/grupp. Tänk på att en del fällningar gäller samma fråga i flera tidningar.
  • Jämför MO:s motivering med de medieetiska reglerna. Håller eleverna med MO i sin bedömning? Varför eller varför inte? Motivera svaren.
  • Eleverna/grupperna presenterar sina undersökningar för klassen eller gör inlämning, beroende på hur läraren har lagt upp undervisningen.

Källor och information
Hos Mediekompass skrivarskola finns Publicistguiden med kapitel 4 om medie- och yrkesetik
Medieombudsmannen: Medieetikens historia
Medieombudsmannen: De medieetiska reglerna
Medieombudsmannen: Den journalistiska yrkesetiken
Medieombudsmannen: Nyfikenhet är inte allmänintresse
Medieombudsmannen: Det är okej att medier skadar människor
Medieombudsmannen: Senaste fällningar

Om lektionen

Årskurs 7-9, Gymnasiet SH/SO, SV Upp till varje enskild lärare.

Förberedelser

Läraren läser på om medie- och yrkesetik i de bifogade länkarna. Välj ut lämpliga fällningar för eleverna att arbeta med.

Syfte

Utvecklad förståelse för de medie- och yrkesetiska regler som publicister arbetar efter.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.
X
X