08 nov 2022
SD mest synliga partiet efter valet i medierna
Sveriges Radios undersökning Mediemätaren visar att Sverigedemokraterna är det parti som fått störst medieutrymme efter valet, till skillnad från innan valet då det var Socialdemokraterna. En anledning tros vara den framträdande roll som SD har haft under regeringsförhandlingarna. Partiet har även fått störst utrymme i poddar och sociala medier.
Partiledarnas medieutrymme har svängt om rejält efter valnatten. Den nye statsministern Ulf Kristersson går från 20 procent till att synas i knappt 40 procent av nyhetsrapporteringen om partiledarna efter valet. Det ger honom en klar förstaplats. Magdalena Andersson tappar, och det gör överraskande nog även Jimmie Åkesson. Beslutet från Annie Lööf att avgå som partiledare för Centerpartiet har fått medialt genomslag och ger henne en tredjeplats i mätningen.
Andra nedslag från undersökningen:
- Migration och gängkriminalitet var de ämnen som fick mest utrymme i medierna före och efter valet.
- Utrikespolitik, såsom kriget i Ukraina och Natomedlemskap, tog även det mycket utrymme i traditionella liksom sociala medier.
- Energi, miljö och klimat är däremot frågor som inte tar så mycket utrymme. Dessa frågor spås synas mer framöver.
Analysperioden varade mellan 1 augusti – 17 oktober och innefattar upp till en miljon artiklar, tv/radio-inslag och sociala medieinlägg.
Ta del av fler slutsatser från rapporten här.