09 nov 2022

Så informerade unga sig inför valet

Tema: Statistik

Som en del av SVT:s satsning SVT Seminarium finns nu ett program om den eftervalsanalys som SVT gjort tillsammans med mätinstitutet Novus. Seminariet har fokus på unga och förstagångsväljare.

Mycket har redan sagts om valresultatet och hur unga röstar, men programmet fördjupar till exempel hur redaktioner har arbetat med frågor och tilltal för att nå den unga målgruppen.

Några sammanfattande punkter från seminariet

  1. Generellt informerade sig många i SVT och etermedier inför valet, i synnerhet unga.
  2. Public service och TV4 toppar förtroendemätningarna bland 18-26-åringar och i befolkningen generellt.
  3. Det var en speciell och kort valrörelse som präglades av kriget i Ukraina och Sveriges NATO-ansökan, med få stora gräv bland redaktionerna.
  4. Format, tilltal och plattform är viktigt. Det sakliga, tydliga och kunniga innehållet viktigare för unga än trams och flams.
  5. Många i befolkningen, och unga i synnerhet, gör valkompasser inför valet. SVT:s når överlägset flest.

Seminariet modereras av journalisten Emanuel Karlsten. I panelen syns Anne Lagercrantz, divisionschef nyheter och sport SVT, Martin Schori, bitr nyhetschef Aftonbladet, Amilia Stapelfeldt, polfluencer, Ulrik Hoffman, VD Ungdomsbarometern.

Du hittar programmet här.