09 aug 2022
Representation viktig för publiken
Tema: Forskning
Representation skapar trovärdighet, visar ny rapport. Det skriver Statens medieråd, som i sin tur hänvisar till en undersökning från mars 2022, genomförd av Ipsos på uppdrag av World Economic Forum och Accenture.
Några viktiga nedslag från rapporten:
- Det är 30 % högre sannolikhet att konsumenten litar på ett varumärke som ökat med tio poäng i representationsindex.
- Representation är viktigt för alla, men betyder mest för de grupper i samhället som är eller har varit underrepresenterade.
- Rapporten slår fast att representation, mångfald och jämlikhet är viktiga parametrar för att skapa kommersiell bäring i företaget.
- Mycket finns kvar att göra och publiken önskar sociala företag som driver på samhällsutvecklingen genom att ta en ansvarstagande roll.
Statens medieråd ska framöver publicera fler nyheter i artikelserien ”Greppa information – hantera och förstå din medievärld”, med fokus att stärka medie- och informationskunnigheten i Sverige.