26 aug 2024
Nya siffror om hur ungdomar tar del av nyheter
Enligt en rapport från Ungdomsbarometern är ungdomar inte ointresserade av nyheter, medierna har bara svårare att nå dem. Över tid har det skett en förflyttning i hur unga föredrar att ta del av nyheter. 2023 svarar 40 procent av de mellan 15 och 24 år att de föredrar att titta på dem. 2015 låg den siffran på endast 23 procent, då svarade i stället en majoritet att de föredrar att läsa dem. Det beror på att sociala medier har ett defaultformat med videos.
Ser man till siffror över var/hur de unga regelbundet tar del av nyheter sticker målgruppen 15–19 år ut mest.
– Vanan att gå in på svenska nyhetssajter eller appar är inte etablerad hos dem. Allra mest extrem är Tiktoks position, jämfört med de som bara är några år äldre. Som mediebolag kan du inte ta för givet att de kommer hitta till dig, framför allt inte när så mycket i nyhetsväg redan hittar till dem via andra plattformar, säger Ungdomsbarometerns expert på medier och telekom, Peder Gunnarsson, till Dagens Media.
Ett sätt att nå denna åldersgrupp är att få koll på hur de konsumerar nyheter och vilka plattformar de föredrar. Sammantaget uppger fler unga under 25 år att de regelbundet tar del av nyheter via sociala medier än via svenska nyhetsplattformar. Det omvända råder bland äldre. I åldrarna 16–19 år har 24,8 procent svarat att de är intresserade av att konsumera nyheter/politik genom sociala medier. Tv är den mediekanal som näst flest har svarat (20,5 procent).
När det kommer till hur unga brukar ta del av nyheter på sociala medier svarar en tredjedel att de följer svenska nyhetskällor där. På frågan om de unga tar del av mer eller mindre nyheter i dag, jämfört med för ett år sedan svarar 18 procent att de tar del av ”betydligt mer nyheter” och 23 procent ”en aning mer nyheter”.
Det är alltså en generation som vill ta del av nyheter, men som traditionella medier har svårt att kapitalisera på eftersom deras plattformar inte har en självklar plats i deras vardag, säger Peder Gunnarsson.
I Orvesto Konsument helår 2023 undersöker Kantar även räckvidden för Sveriges tidningar, både i print och digitalt. Siffrorna är i netto i både print och digitalt, det kan alltså finnas en dubbeltäckning mellan de som läser i print och de som läser på sajten.
Aftonbladet har den absolut största genomsnittliga räckvidden digitalt både i åldersgruppen 16–19 år och 20–29 år. Här hittar du rapporten från Orvesto Konsument.
Här kan du läsa Dagens Medias artikel (dock endast för prenumeranter) om Ungdomsbarometerns rapport som inte är offentlig.