12 okt 2022

Så kan lärare tackla desinformation

Tema: Källkritik

I en ny guide sammanställer EU-kommissionen, i samråd med Europas främsta forskare på MIK-området, riktlinjer för undervisning om desinformation. Guiden syftar till att ge praktiska och handfasta tips för lärare och utbildare i grundskolan och gymnasiet. Målet är att hjälpa elever att navigera i flödet av vilseledande desinformation, säger Thomas Nygren på Uppsala universitet, som suttit med i expertgruppen.

Som bakgrund till guiden så lyfts det fram att 80 % av européerna anser att det finns problem med fejkade nyheter, och en tredjedel av alla åttondeklassare saknar grundläggande kunskaper i digital kompetens. 40 % av barn och unga tycker samtidigt att de inte får tillräckligt med kunskaper om ämnet i skolan.

Guiden innehåller definitioner av viktiga begrepp, praktiska tips, aktivitetsplaner, viktiga insikter om faktagranskning och råd kring hur man kan arbeta med känsliga ämnen, som till exempel covidvaccin och kriget i Ukraina.

Du finner guiden, med tillhörande faktablad, här.