04 maj 2022

Ny rapport mäter politikers genomslag i media

Tema: Forskning, Nytt på Mediekompass

Mediemätaren, som görs av Kantar Sifo för Sveriges Radio Ekot, visar hur partierna får genomslag i media under perioden januari – mars 2022. Vilka politiska frågor diskuteras? Vilka partier får störst utrymme i nyhetsmedier? På Facebook? Och vilken partiledare är den som syns mest? I en ny övning får eleverna bekanta sig med statistik och dra slutsatser om hur genomslaget i medierna påverkar opinionssiffror och i förlängningen valutgången. Övningen är anpassad efter centralt innehåll i kursen Samhällskunskap 1b på gymnasienivå och du hittar den här.

Några nyckeltal från Mediemätaren april 2022:

  • Socialdemokraterna är störst i nyhetsmedier och sociala medier.
  • Sverigedemokraterna är betydligt mer omskrivna i sociala medier än i etablerade nyhetsmedier. Facebook är där de syns mest.
  • Statsminister Magdalena Andersson får över hälften (53 %) av medieutrymmet i jämförelse med de andra partiledarna. Ulf Kristersson är tvåa på 12 %.
  • Försvars och beredskapspolitiken har fått ett stort uppsving sedan Rysslands invasion av Ukraina. Det är det dominerande ämnet i traditionella medier medan miljö och klimat alltjämt är störst på sociala medier och i poddar.

Ta del av hela rapporten och all statistik hos Sveriges radio.