08 mar 2023
Lågt förtroende för Tiktok bland svenskar
När Medieakademin presenterar sin årliga Förtroendebarometer finns Tiktok med för första gången och noteras omedelbart i botten av listan. Endast två procent har förtroende för plattformen, något som kan ses i ljuset av människors låga förtroende för sociala medier överlag. Flashback är den sociala plattform som har högst förtroende, 8 procent.
Förtroendet för nyhetsmedierna står fortsatt kvar på en relativt hög nivå. Public service-företagens förtroende sjunker dock med några procentenheter, något Medieakademin förklarar som en post-pandemieffekt. Bland 18-29-åringar ökar förtroendet för andra nyhetsmedier, som TV4, SvD, Aftonbladet och Dagens Nyheter.
Förtroendet för det svenska valsystemet ökar stort (13 procent högre än vid förra valet) och även Systembolaget och universiteten står sig starka. Regeringen tappar däremot 16 procent jämfört med föregående år, det största raset som någonsin uppmäts vid ett regeringsskifte. Riksbanken och Ica är även de stora förlorare i årets mätning.
Undersökningen genomfördes i februari 2023 av Kantar Public på uppdrag av Medieakademin. Läs mer här.