11 apr 2023
Gamingsfären sårbar för påverkan av främmande makt
Under Ukrainakriget har flera spel, däribland Roblox, ifrågasatts för att romantisera kriget och bli en plattform för rekrytering till främmande makt. Gamingvärlden är sårbar för informationspåverkan. Det visar en ny kunskapsöversikt från Lunds universitet.
– Det kan handla om att försöka påverka uppfattningar om saker som händer i verkligheten, och skapa olika grupperingar som kan polariseras, säger James Pamment, forskare vid forskningsinstitutet för psykologiskt försvar vid Lunds universitet till TT.
Forskningslaget har tillsammans idenfierat 30-35 stycken sårbarheter i spel, däribland behandlingen av användardata.
Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen, tror dock att det kan vara svårare att genomföra påverkanskampanjer inom spel just på grund av spelens konstruktion. Till exempel är kommunikationen i spel begränsad och det är heller inte möjligt att dela länkar, bilder och filmer på samma sätt som i många andra sociala medier.
Idé: Diskutera spelmiljöer i klassrummet. Varför vill främmande makt påverka datorspelande ungdomar? Vilka metoder tror ni att de använder? Har ni själva blivit kontaktade av främmande makt i spel? Hur gick det till?
Läs mer om studien här.