24 okt 2022
Så undviker du att bli lurad i sociala medier
Den 24-31 oktober pågår Global MIL Week (Globala MIK-veckan) på Unescos initiativ och samtidigt är det Media Literacy Week i USA. Man kan lugnt säga att det är en vecka som lämpar sig väl för att uppmärksamma hur man kan bli en bättre digital medieanvändare.
Det amerikanska faktagranskningsinstitutet Poynter har till exempel tagit fram fem goda råd om hur man genomskådar falsk information. Råden är framtagna inför det amerikanska mellanårsvalet med hjälp av experterna Carl Azuz och Hasley Pitman, som blivit virala på Tiktok genom att slå hål på konspirationsteorier och falsk information. Flertalet av tipsen känns igen från den som har bekantat sig med frågorna tidigare, men fyller samtidigt sitt syfte som källkritiksråd i det snåriga digitala landskapet.
Fem tips för att undvika att bli lurad i sociala medier
Kolla upp kontots biografi
Där kan du snabbt få reda på om kontot har andra syften eller försöker sälja en vara eller tjänst. Är du fortfarande osäker? Prova att söka på namnet i din sökmotor tillsammans med nyckelord från inlägget.
Se upp för skärmdumpar
Ibland sprids skärmdumpar på manipulerade nyhetstexter. Sök på den riktiga nyhetssajten för att se om artiklarna är äkta eller kolla upp om någon faktagranskare har undersökt frågan, till exempel Källkritikbyrån.
Kolla flera källor
Fejkade filmer och bilder förekommer på nätet hela tiden, och kan ibland kännas övertygande. Om du känner dig osäker på avsändarens syften kan du kolla upp om fler har rapporterat om händelsen. Tänk samtidigt på att de bästa förslagen inte alltid kommer överst i sökmotorns träffar.
Kliv ur din ekokammare
När du konsumerar få nyhetsmedier riskerar du att falla offer för konfirmationsbias. Bredda din mediediet genom att ta del av en variation av medier!
Håll dina känslor i schack
Det är troligast att du delar mis- eller desinformation när du är arg. Ta ett steg tillbaka och låt det du tagit del av sjunka in. Men bli inte heller passiv, diskutera med nära och kära, på ett vänligt vis, om du ser att de sprider felaktig information, till exempel genom att länka till artiklar som de kan finna intressanta.