02 sep 2024
Digitala morgontidningar fortsätter att öka
Ny statistik från Tidningsutgivarna visar att morgonpressens läsarintäkter ökade med över 20 procent under andra halvan av 2024, jämfört med samma period året innan. Samtidigt minskade intäkterna från de tryckta tidningarna tydligt. Den sammantagna ökningen för både digital och tryckt press var en procent.
Senaste kvartalet ökade storstadspressens digitala läsarintäkter med 19 procent jämfört med andra kvartalet 2023, vilket är den högsta tillväxttakten på två år. Landsortspressens digitala läsarintäkter ökade med så mycket som 23 procent, vilket är i nivå med första kvartalet 2024.
”Med tanke på annonsmarknadens tuffa utveckling är det bekymmersamt att läsarintäkterna endast ökar med blygsamma 1 procent. Men det är en positiv utveckling att allt fler läsare vill ha sin morgontidning digitalt och vi ser att takten i denna omställning ökar. Fortfarande är dock den tryckta tidningen förstahandsvalet för de flesta då drygt två tredjedelar av dagspressens läsarintäkter kommer därifrån”, säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.
Läs mer i pressmeddelandet från Tidningsutgivarna här.