I kväll, måndagen den 25 januari, är det direktsänd Idrottsgala på Ericsson Globe i Stockholm. Då får vi reda på vilka idrottare som prisas, men också vem som får Radiosportens pris, Jerringpriset 2015, framröstat av svenska folket. Det är det som det här lektionsförslaget handlar om. Vi ger förslag på hur ni kan arbeta med Jerringpriset i dag eller senare under veckan.
A – introduktion
2015 ÅRS KANDIDATER
Sarah Sjöström, Johan Olsson, Zlatan Ibrahimovic, Charlotte Kalla och U21-landslaget i fotboll. Det är kandidaterna som i kväll gör upp om Radiosportens pris, Jerringpriset. Därmed har Sjöström möjlighet att försvara förra årets pris – och dessutom få en fin dubbel efter att ha fått Svenska Dagbladets Bragdguld i december. I den sista gallringen försvann Annika Billstam, orientering, Emma Dahlström, freeskiing, och Isabelle Gulldén, handboll. Det är fritt fram att rösta fram till måndag kväll. Läs mer hur röstningen går till.
VEM VAR SVEN JERRING?
Sven Jerring började sin långa radiokarriär på dåvarande Radiotjänst 1925 med att bland annat referera Vasaloppet. Här kan ni lyssna på hans första.
Under många år blev Sven Jerring sedan stilbildande för kommande radiopratare. Ett av hans mer odödliga referat är ”japaner, japaner” från OS-fotbollen 1936.
Förutom sport gjorde Jerring barnprogram, reportageserier, och referat från alla möjliga stora evenemang, oavsett om det handlade om olympiska spel eller nationella högtider. Sven Jerrings mest folkkära program var Barnens Brevlåda som sammanlagt sändes 1 785 gånger.
Radiolegendaren avled 1979 och samma år instiftade Radiosporten Jerringpriset till hans minne som en folkets utmärkelse för respektive års bästa idrottsprestation.
JERRINGPRISET 2015 – LÄR KÄNNA KANDIDATERNA
På Sveriges Radios hemsida presenteras kandidaterna. Där kan klassen också spela sig fram till en favorit. Detta kan göras både före eller efter galan. Vem skulle ha fått priset om klassen fått bestämma?
B – aktivitet
EGNA TEXTER
Låt klassen skriva texter med koppling till Idrottsgalan. Vi ger några elevförslag:
• Var prisutdelare
Välj den kandidat som du tycker är mest värd att vinna Jerringpriset. Tänk dig att du ska presentera henne/honom/laget under galan. Vad säger du? Vilka prestationer vill du lyfta? Skriv ner talet och framför det inför klassen.
• Skriv ett tacktal
Identifiera dig med din favorit … som förstås VINNER! Vad säger du i ditt tacktal? Skriv ner det och spela upp det inför klassen.
• Skriv en biografi
Lyssna på klippet på den kandidat som du tycker ska få priset och googla efter mer fakta. Berätta om din idrottsman, idrottskvinna eller lag.
• Skriv en insändare
Du kanske har åsikter om galan, om pristagarna, tacktalen och annat från galan. Skriv en insändare till din tidning och påverka andra.
C – fördjupning
HUR RAPPORTERAR VÅRA MEDIER FRÅN GALAN?
Läs flera nättidningar och gör jämförelser!
– Vad finns att läsa om själva galan – allt från nyheter till sensationer?
– Vad fick störst rubriker?
– Vilka bilder finns från galan? Återkommer några bildmotiv i flera tidningar?
– Det är många galor nu. Hur kul är de? Vilken betydelse har denna och andra galor för alla inblandade och för tittarna?
Koppling till skolans styrdokument
Lgr 11
Syfte
Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Brunbjörnar vet att skydda sig mot vinter och kyla. De behöver inte bry sig inte om köldknäppar och snöoväder. De går i ide och sover sig igenom den kalla årstiden och vaknar inte till förrän fram emot april, då med två eller tre ungar på ett par månader. Hur går detta till? Det handlar årets första lektionsförslag om.
A – introduktion
INLEDNING
Aftonbladet sänder live från november till april från ett av björnarnas iden i Lycksele djurpark i Lappland. Där sover Isis. Hon är dräktig och spänningen är just nu stor hur många ungar hon ska föda. Det kan ske den här veckan för björnar föder normalt mellan 10–20 januari. Aftonbladets livesändningar ger oss möjligheten att följa vad som händer i idet.
• Direktsändning
Här kan ni följa vad som händer. Ser ni Isis? Hur ser det ut i idet? Det här har hon fått hjälp med att ”inreda” av djurparkens personal. Ett ide i naturen inreder björnar med ris, löv och annat.
• 30 november
Titta på det här klippet, Följ dräktiga björnen i idet. Där får vi fakta och information om björnarna i Lycksele djurpark och hur vi själva via sajten kan spana efter nyfödda ungar.
• 1 januari
I det här klippet rör sig Isis och är ute och går i idet, innan hon kryper ner i halmen igen. Om lite drygt en vecka kanske hon föder.
UTSE BEVAKARE
Vem eller vilka i klassen vill fortsätter bevakningen av idet? Utse någon eller några som rapporterar om vad som händer. De ska titta på livesändningen då och då, följa Aftonbladets klipp och försöka förklara vad som händer fram till dess att Isis lämnar idet med sina ungar.
VIKTIGA DAGAR
• 10-20 januari
Nu kan Isis föda vilken dag som helst. Följ direktsändningen och/eller håll utkik efter nya klipp på aftonbladet.se. Om ni tror att Isis har fått sina ungar så gör som djurparkens personal. Lyssna efter ljud från diande ungar! Är det två eller tre ungar?
B – aktivitet
LÄR MER OM BRUNBJÖRNAR
Låt eleverna fundera på frågor som de vill ha svar på om brunbjörnar. Sammanställ eleevrnas svar i ett gemensamt faktablad. Vad om brunbjörnar har överraskat eleverna? Vilka fakta har påverkat dem mest? Diskutera och be eleverna förklara hur de tänker.
Här finns fakta om brunbjörnar. (WWF)
C – fördjupning
Hur klarar andra vilda däggdjur vintern? Vilka vilda djur finns i elevernas närområde? Hur ser deras liv ut? Hur håller de värme? Hur ser bona ut? Hur får de föda och vätska på vintern? Vilka fiender har de? Hur kan människan hjälpa dem att övervintra? Låt eleverna specialstudera var sitt däggdjur och göra jämförelser med brunbjörnen och kamraternas djur. Vilka likheter och skillnader finns hos djuren i möjligheten att klara en sträng vinter?
Koppling till skolans styrdokument
Lgr 11
Centralt innehåll i biologi
Årskurs 1-3
• Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.
Årskurs 4-6
• Djurs, växters och andra organismers liv.
Kunskapskrav årskurs 3
I samtal om årstider berättar eleven om förändringar i naturen och ger exempel på livscykler hos några djur och växter.
Dagstidningarna är fulla av personer som på ett eller annat sätt har en roll i det lokala samhället, i Sverige eller internationell. Låt eleverna skriva fiktiva julhälsningar till utvalda, där de uttrycker sin tacksamhet eller tveksamhet för vad personerna gör eller har gjort.
A Introduktion
INLEDNING
Skriv fiktiva julhälsningar till personer som är aktuella i medierna. Välj en dagstidning, bläddra igenom den och berätta för eleverna om olika nyheter, där personer är inblandade. Diskutera vilken roll personen/personerna har och låt eleverna värdera deras insatser. Vad vill eleverna att det ska stå i deras julhälsningar?
B Aktivitet
SKRIV FIKTIVA JULHÄLSNINGAR
Låt eleverna fortsätta på egen hand, gärna i par. Samla senaste tidens dagstidningar, lokala/regionala/ riks, morgon – och kvällstidningar eller använd nättidningar. Det är inte nödvändigt med dagsfärska tidningar. Se till att alla har någon tidning att bläddra i, antingen i papper eller på nätet. Uppmana eleverna att först gå igenom tidningen och snabbläsa rubriker, bilder, bildtexter och ingresser, samtidigt som de markerar tänkbara personer att skriva julhälsningar till. För att få spridning på julhälsningarna kan varje elevpar få i uppgift att välja minst fyra personer/grupper av människor, från sporten, det lokala samhället, Sverige och utlandet. Innan de börjar skriva är det viktigt att de läser igenom artiklarna noga, så att de har sammanhanget klart för sig.
Uppmana eleverna att skriva personligt och göra fina julkort. Julhälsningarna kan innehålla:
• något om nyheterna
• någon fråga till personerna
• en uppmuntran
• en åsikt
• önskan om en GOD jul
Samla alla julhälsningar tillsammans med tidningsbilderna på lämplig vägg i klassrummet eller på skolan. Vika personer förtjänar en tomteluva? Inbjud till läsning!
Koppling till skolans styrdokument
Lgr 11 Kursplanen i samhällskunskap
Syfte
Genom undervisningen i ämnet samhällskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges
förutsättningar att utveckla sin förmåga att uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv.
Att vecka 50 blir en stor nyhetsvecka vet vi redan nu. Klimatmötet i Paris avslutas med förhoppningsvis ett bindande klimatavtal som ska bromsa uppvärmningen. I Stockholm välkomnar vi nobelpristagarna med stor fest. Vi kommer att kunna läsa om luciafirande och andra julförberedelser. Sporten går vidare precis som oförutsedda nyheter som vi inte vet något om ännu. Vi föreslår därför en veckobevakning, där eleverna berättar vad som händer under veckan. Vi ger också förslag på hur de kan fördjupa nyhetsarbetet.
AIntroduktion
INLEDNING
Ge eleverna ett exempel på hur veckobevakningen kan gå till. Välj en nyhet som intresserar dig. Sök på nätet och visa en bild som du tycker bäst beskriver själva nyheten. Berätta vad som hänt, var, när, vilka som är inblandade, hur det gick och varför det hände. Bestäm dig för en ”nyfikenfråga”, något som du vill veta mer om och som inte står i artikeln. Berätta för eleverna om din fråga och vad du fick reda på när du sökte svaret på den.
B Aktivitet
ELEVERNA VÄLJER VAR SIN NYHET ATT FÖRDJUPA SIG I
Låt eleverna arbeta på samma sätt som du med fokus på en nyhet och en nyhetsbild som illustrerar händelsen. Valet av nyheter kan vara fritt, men om du vill styra bevakningen så dela in klasser i olika redaktioner som sport, inrikes, utrikes och lokala nyheter.
Att tänka på:
• Ska eleverna söka nyheterna på nätet och/eller i papperstidningar?
• Ska arbetet ske i skolan eller hemma?
• Vilka medier kan de söka i?
• Bestäm hur de ska redovisa, muntligt med stödord eller skriftligt.
• Ska elevernas arbeten sparas på något sätt?
Elevernas ”nyfikenfrågor” kan kretsa kring:
• geografiska platser
• personer
• miljöer
• tidigare händelser
• orsaker och konsekvenser
Koppling till skolans styrdokument
Lgr 11
Syfte
Kursplanen i samhällskunskap
• Söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet.
Kunskapskrav för betyget E i slutet av årskurs 6
Eleven har grundläggande kunskaper om olika samhällsstrukturer. Eleven visar det genom att undersöka hur sociala, mediala, rättsliga, ekonomiska och politiska strukturer i samhället är uppbyggda och fungerar och beskriver då enkla samband inom olika samhällsstrukturer.
Nu är alla dagstidningar fulla av jul. Redaktionerna skriver mer än någonsin och annonsavdelningarna säljer och gör annonser för fullt. Vi har nu årets mest innehållsrika tidningar och det är förstås en guldgruva att ösa ur i undervisningen om advent och jul. Det är bara fantasin som sätter gränser för vad ni kan göra av allt detta. Här ger vi ett förslag.
A Introduktion
INLEDNING
Vi föreslår att ni introducerar det här lektionsförslaget med att titta på det första avsnittet av årets julkalender, Tusen år till julafton 2015 och tillsammans läsa DN:s artikel Bister jul för barnen i årets julkalender. Kanske bli klassen inspirerad och vill se fler avsnitt tillsammans och efteråt diskutera hur det var förr?
BAktivitet
EN ALMANACKA I ADVENT OCH JUL
Traditionerna avlöser varandra i december och dagstidningarna bevakar hur det går till när vi firar. Samla på material ur dagstidningar och tillverka en advents- och julalmanacka. Fyll den med bilder, nyheter och klassens faktatexter som berättar om traditioner förr och nu. Den här uppgiften kan med fördel bli en följetong i klassen. Arbeta tillsammans eller gruppvis dag för dag. Diskutera julen som en glädjens högtid, men också hur den skapar överkonsumtion, utanförskap, stress och oro. Firar alla i klassen jul? Många muslimer firar inte jul. Varför?
Ge exempel på traditioner:
– som vi har skapat i vår tid.
– som vi firar nästan som man gjorde förr.
– som vi förändrat så att firandet passar oss bättre.
Till det här lektionsförslaget kan det vara bra att ha tillgång till papperstidningar. Då blir det enkelt att hitta illustrationer och fakta till almanackan.
På historiesajten.se finns kortfattad fakta om våra jultraditioner.
C Fördjupning
Julprat med prästen och imamen
Julen firas på många olika sätt beroende på religion, kultur och tradition inom familjen och bekantskapskretsen. Vissa firar inte alls jul. Prästen Lisa Fröberg gör det, medan julen för imamen Mahmut Ongun är en dag som alla andra. Hans ”jul” är ramadan.
Läs artikeln Julprat med prästen och imamen. Skriv ner några citat från Lisa och Mahmut som ger svar på varför de firar respektive inte firar jul, men också uttalanden som visar på tolerans.
Koppling till skolans styrdokument
Lgr 11
Syfte – historia
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig en historisk referensram och en fördjupad förståelse för nutiden.
Syfte – religion
Undervisningen ska även ge kunskap om och förståelse för hur kristna traditioner har
påverkat det svenska samhället och dess värderingar.
Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att kunna tolka kulturella uttryck
med anknytning till religiösa traditioner.
30 november – 11 december samlas världens länder i Paris till COP21. Alla hoppas på att länderna ska kunna komma överens om ett globalt, rättvist och rättsligt bindande klimatavtal där den globala uppvärmningen ska ligga så långt under två grader som möjligt. Alla medier har börjat sin rapportering inför mötet och det ger oss i skolan en möjlighet till en aktuell bild av läget för vår planet och vilka möjligheter vi har att bromsa uppvärmningen.
AIntroduktion
INLEDNING
Om knappt en vecka inleds FN:s klimatmöte i Paris, där kungen tillsammans med en rad andra regenter, presidenter och statsministrar deltar vid invigningen för att markera vikten av lyckade förhandlingar. Inför detta fick Svenska Dagbladet en intervju med honom. Klimatet är en av de frågor som står kungen närmast och under intervjun presenterade hkungen en av sina idéer för att minska den globala uppvärmningen. Vilken? Läs artikeln!
Låt eleverna också fundera på vad de kan bidra med utifrån: ”Ingen kan göra allt, men alla kan göra något”.
BFördjupning
LÄRARLEDDA LEKTIONER OM KLIMATMÖTET
Tidningsredaktioner och andra medier har redan nu lagt ut massor av informativa sajter inför klimatmötet. Välj och vraka och använd dessa i undervisningen! Vi tipsar här om några sajter med det finns fler. De flesta dagstidningar bevakar, var och en på sitt sätt, om inte annat med TT-material.
• Sveriges Radio: Guider till klimatmötet
• Sveriges Radio: Jordens uppvärmning till två grader nu halvvägs
• Svenska Yle: Nio frågor om klimatmötet i Paris
CAktivitet
ELEVERNA NYHETSBEVAKAR INFÖR, UNDER OCH EFTER MÖTET
Sätt eleverna på klimatspaning och ge tid till deras redovisningar. Sortera deras nyheter, förslagsvis:
• drabbade av klimatet
• hotade av klimatförändringar
• goda förslag, möjliga att genomföra
• uttalanden från makthavare
• händer under mötet
• händer utanför möteslokalerna
• aktioner, demonstrationer med mera
• resultat av mötet
• eftersnack
RAPPORTSKRIVANDE
Låt eleverna avsluta sin bevakning med en rapportskrivning som kan innehålla följande:
• kort redovisning om själva mötet
• vilken roll Sverige och andra länder hade
• resultat av mötet, lyckat – misslyckat, varför – varför inte
• vad ett eventuellt avtal innehåller
• hur globaliseringen kommer att påverkas av de beslut som fattades eller inte fattades
• fick mötet godkänt eller icke godkänt? Varför – varför inte?
Koppling till skolans styrdokument
Lgr 11 Kursplanen i biologi
Årskurs 4-6
• Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling. Ekosystemtjänster, till exempel nedbrytning, pollinering och rening av vatten och luft.
Lgr 11 Kursplanen i geografi
Årskurs 4-6
• Hur val och prioriteringar i vardagen kan påverka miljön och bidra till en hållbar utveckling.
Terrordåden i Paris genomsyrade mediebevakningen under hela helgen. Det är svårt att tro att våra elever inte känner till vad som hände. Det här lektionsförslaget fokuserar på hur vi kan samtala med våra elever och besvara deras eventuella frågor.
A – introduktion
INLEDNING
Informationsflödet från terrordåden i Paris är minst sagt rikligt. Utgå från en lämplig sajt till exempel en TT-artikel i lokaltidningen som sammanfattar händelserna på ett konkret och sakligt sätt eller samtala med eleverna utan att läsa något av allt det som skrivits under helgen. Syftet med den här lektionen är inte att gå djupt in i vad som hände, utan att ge elever en möjlighet att ställa frågor om de känner oro och behöver förklaringar på det som skett.
VAD SKA VI TÄNKA PÅ NÄR VI SAMTALAR MED VÅRA ELEVER?
Metro har intervjuat Malin Alfvén, barn- och föräldrapsykolog och ger här sina råd samtidigt som hon säger: ”Vi kanske helst vill undvika det, men det ska vi absolut inte göra”.
• Det viktigaste är att svara på barnens frågor och göra det så ärligt som möjligt.
• Förneka inte att du själv är rädd.
• Berätta inte för mycket detaljer, men väldigt konkret om det går.
• Uppmana barnen att komma med egna frågor. Om man märker att barnen vet att något hemskt har hänt kan man fråga hur de tänker.
• Förklara att det finns ”tokiga människor” med ”tokiga idéer” som gör sådant här. Diskutera gärna vad det kan vara för tokiga idéer.
I Svenska Dagbladet kan vi läsa om vad Rädda Barnen tycker att vuxna ska tänka på.
”Rädda barnen menar att även barn som inte själva har drabbats av en tragisk händelse eller katastrof som den i Paris kan stå med många frågor och känna oro. Rädda Barnen skriver att det viktigaste som vuxen är att försöka förmedla trygghet till sitt barn som kanske sett tragedin på nyheterna eller hört vuxna prata. Som förälder kan man tänka på följande”.
Dessa råd vänder sig till föräldrar, men kan säkert också vara till hjälp i en klassrumssituation.
• Var ärlig.
• Tänk på att barnens frågor kan komma på andra sätt en genom en verbal fråga. Exempelvis kan tankar illustreras genom lek. Lyssna in alla frågor, även dem som inte uttalas.
• Svara så enkelt och så konkret som möjligt på barnens frågor.
• Överös inte med vuxendetaljer och skilj på dina egna och barnets känslor.
• Tänk på att din egen oro oftast har starkare påverkan på barnet än bilderna och berättelserna i sig.
• Det är nödvändigt att barnen får veta att världen är både bra och dålig men att vuxna försöker göra saker och ting bättre.
• Lova inte barnen att ingenting kan hända dem, om de skulle fråga om detta.
• Anpassa svaren efter barnets ålder.
• Lämna inte uppgiften att samtala med barnet till skolan eller förskolan. Tänk på att barnet har starkast anknytning till sin förälder eller sin vårdnadshavare.
• Tänk på att barn tar in skrämmande saker i små portioner.
• Var delaktig om ditt barn söker eller läser information på internet.
B – fördjupning
VAD INNEBÄR UNDANTAGSTILLSTÅNDET I FRANKRIKE?
Tidningen Metro reder ut vad ett undantagstillstånd innebär?
Läs tillsammans, gruppvis eller enskilt och ge exempel på vad det kan innebära.
VAD ÄR LANDSSORG?
• Utgå från Wikipedia och sök förklaringen till att Frankrikes president har utlyst en tre dagars landssorg.
• Vad innebar måndagen för de franska skolbarnen?
(Skolorna öppnade igen och under måndagen hölls/ska hållas en tyst minut klockan 12.00).
LÄSA MER?
Googla på Terrordåden i Paris och ge exempel på:
• hur började allt.
• vad som hände/händer.
• konsekvenser av dåden.
• hur människor vägrar låta sig skrämmas.
• aktioner för en bättre värld.
• …
Koppling till skolans styrdokument
Lgr 11 Kursplanen i samhällskunskap
Syfte
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förtrogenhet med de mänskliga rättigheterna och med demokratiska processer och arbetssätt. Den ska också bidra till att eleverna tillägnar sig kunskaper om, och förmågan att reflektera över, värden och principer som utmärker ett demokratiskt samhälle.
I det här lektionsförslagen ger vi underlag till en diskussion i klassen om förra veckans avhysning av det romska lägret i Malmö. Vi ger en bakgrund till hur lägret skapades och vad som hände under veckan. Vi lyfter uttalande från ett kommunalråd, statsministern, aktionsgrupper och romerna själva. I lektionsförslaget ingår också en avslutande elevuppgift.
A– introduktion
Här har vi samlat ett urval av nyheter från veckan som gått om avhysningen av tältlägret Sorgenfri Malmö. Läs artiklarna i sin helhet eller delar av varje nyhet. Detta är en lägesrapport just nu som kan tjäna som en bakgrund till den fortsatta situationen för romerna i Malmö och på andra platser i Sverige. Fortsätt bevakningen!
BAKGRUND
Turerna kring tältlägret på industriområdet Sorgenfri i Malmö har varit många. SVT Skåne ger här en kort sammanfattning av vad som hänt.
• I årtionden har den öde industritomten på området Sorgenfri i centrala Malmö använts som lägerplats.
• Där har hemlösa människor slagit upp sina tält, husvagnar och skjul byggda av lastpallar och presenningar.
• Nästan lika länge har klagomålen från de omkringboende strömmat in till kommun och myndigheter. Missnöjet har handlat om oväsen, nedskräpning och obehaglig rök från eldning.
• Redan för tio år sedan, då det främst var missbrukare och psykiskt utslagna som bodde på platsen, rullade schaktmaskinerna in och jämnade det dåvarande lägret med marken. Tämligen omgående återuppstod lägret.
• Enligt uppgift till Uppdrag granskning bor nu uppemot 400 EU-migranter i lägret.
• Vatten, toaletter och avlopp saknas på området och nedskräpningen på tomten och den närmaste omgivningen är allvarlig.
• Företaget som äger tomten har gjort polisanmälningar om olaga intrång och egenmäktigt förfarande. Avhysningsförsök har inte lyckats eftersom lagen kräver att de som ska avvisas identifieras med namn.
• Efter en rad turer av beslut och överklaganden bestämde miljönämnden i Malmö i förra veckan att lägret ska tömmas och jämnas med marken. Skälet är att den sanitära situationen medför allvarliga hälsorisker för de boende samt den omfattande nedskräpningen.
• Trots detta har överklaganden lämnats in och rivningen flyttats fram i tid.
• Miljönämndens beslut överklagades först till länsstyrelsen och sedan till Mark- och miljödomstolen.
• Båda instanserna har nu avslagit överklagan vilket betyder att polisen inte har några lagliga hinder mot att tömma lägret.
• Trots att tidsfristen har passerat så dröjer avhysningen av migrantlägret och det är ännu oklart exakt när polisen kommer påbörja avhysningen.
• En stor del av lägrets invånare har gett sig av – oklart vart. Andra stannar kvar för att protestera tillsammans med stödgrupper.
• Malmö stad har erbjudit evakueringsboende för 50 personer och bidrag till bussresan hem till Rumänien.
• Tidig morgon den 3 november inleddes avhysningen.
• Efter avhysningen genomför ett 50-tal romer och aktivister en manifestation utanför stadshuset och sover där.
EU-MIGRANTERNAS RÄTTIGHETER
SVT NYHETER ger här en faktasammanställning över vad som gäller.
– Hur länge får en EU-medborgare vistas i Sverige?
Alla som bor i EU har rätt att röra sig fritt inom unionen och får vistas i ett annat medlemsland i tre månader. Det finns inga krav på visum eller att man måste ha jobb eller sysselsättning. Däremot måste en besökande ha ett pass eller ID-kort.
För att få stanna längre än tre månader måste personen vara anställd, egen företagare eller arbetssökande med en verklig möjlighet att få ett jobb. Det går också att vara studerande om man har pengar nog att försörja sin familj. EU-medborgare som saknar annan försörjning än tiggeri har inte rätt att stanna mer än tre månader.
Kravet att EU-medborgare skulle registrera sig och visa att de kan försörja sig togs bort i maj 2014. Enligt nuvarande regler är det polisens uppdrag att hitta och rapportera de EU-medborgare som saknar rätt att vara i Sverige till Migrationsverket som sedan fattar beslut om avvisning. Kontrollen har dock varit obefintlig, rapporterade Sveriges Radio.
– Får utländska medborgare bo eller övernatta var som helst?
Allemansrätten tillåter att man slår upp ett tält ett dygn utan att störa. Är man fler måste man ha markägarens tillstånd. Däremot är det olagligt att ta mark i anspråk genom att till exempel ställa upp en husvagn eller ett tält på en plats under längre tid.
Enligt miljöbalken är det också förbjudet att skräpa ned utomhus på en plats som allmänheten kan se eller har tillgång till, exempelvis en park eller kyrkogård.
Vid avhysning av personer som slagit läger utan tillåtelse måste Kronofogden ha personuppgifter på samtliga berörda, dessutom måste varje person få ett individuellt beslut om avhysning.
– Vilket ansvar har kommunen för utländska medborgare?
Svenska kommuner har ansvar för samtliga som vistas i kommunen, men den som är i landet tillfälligt utan att arbeta kan endast få begränsad hjälp. Förutom akut stöd enligt socialtjänstlagen, det kan till exempel gälla biljett till hemlandet, pengar till mat eller härbärge, så väljer vissa kommuner att ge stöd till ideella organisationer som hjälper utsatta EU-medborgare.
Om barn far illa så är kommunen skyldig att ingripa oavsett vilket land barnet kommer ifrån.
– Vilket ansvar har landstinget för utländska medborgare?
Alla människor har rätt till akut sjuk- och hälsovård, oavsett medborgarskap. EU-medborgare har rätt till annan nödvändig vård så länge man är försäkrad i hemlandet, det är därför man tagit fram det Europeiska sjukförsäkringskortet. Den som saknar kortet kan tvingas betala hela kostnaden för vården ur egen ficka.
– Har EU-medborgares barn rätt till skola?
Nej, barn till EU-medborgare har inte rätt till skolgång under den tre månader långa uppehållsrätten i ett annat EU-land. Däremot kan kommunerna frivilligt erbjuda undervisning om de vill. För barn som stannat längre än tre månader är rättsläget mer oklart, eftersom de då skulle kunna betraktas som papperslösa. Dessa barn har rätt till skolgång.
Källa: Sveriges kommuner och landsting
Johan Juhlin, SVT
STATSMINISTER STEFAN LÖFVEN
SVT Nyheter, TT
– Det (avhysningen) ska självklart genomföras med respekt för de mänskliga rättigheterna, men det är också så att man inte får bosätta sig var som helst i Sverige. Det får inte de som bor i Sverige, det får inte du eller jag göra, då måste lagen gälla lika för alla, säger han till TT.
Stefan Löfven poängterar att det i stor utsträckning handlar om EU-migranter från Rumänien och Bulgarien.
– Där har vi ju ett samarbetsavtal med Rumänien och jobbar på ett tillsammans med Bulgarien. De får komma hit självfallet och vara här en tid, men i det långa loppet är det deras egna länder som måste ta ansvar för att de får arbete, utbildning, och bostad i sitt land. Det har inte Sverige ansvar för.
KOMMUNALRÅDET i MALMÖ
SVT nyheter Skåne
Kommunalrådet Carina Nilsson (S) menar att hon varit tydlig med att informera de boende om att de var tvungna att flytta.
– Jag var faktiskt själv och informerade i torsdags för jag ville vara säker på att man uppfattat vad som skulle hända, att det gick ut en tidsfrist i söndags, säger hon.
Kommunen erbjuder tillfälligt evakueringsboende och hjälp till hemresa, men i övrigt kommer kommunen inte att anordna boende för de som nu blir avhysta.
– Jag har ju haft kommunikation med gruppen hela tiden och varit väldigt tydligt och sagt att vi inte kommer att ordna något annat boende, säger Carina Nilsson (S).
– Det handlar om likabehandling. Man måste ta ansvar för att själv ordna sitt boende, säger hon.
PROTESTER MOT TÖMNINGEN AV LÄGRET
SVT Skåne
… Uppemot 100 personer, både människor som bott i lägret och stöddemonstranter, står nu utanför stadshuset. Demonstrationen bevakas av polisen och har gått lugnt till.
… Demonstranterna skanderar ”Malmö, Malmö” och kräver att kommunalrådet Carina Nilsson (S) avgår. Nilsson kom på förmiddagen ut för att möta demonstranterna.
… Demonstranterna har under protesten ställt flera frågor till Carina Nilsson och bland annat undrat varför Malmö stad inte gör lika mycket som andra städer, men fått svaret att Malmö inte kommer att erbjuda något boendealternativ utöver fem nätter på härbärget.
CENTRUM FÖR SOCIALA RÄTTIGHETER
SVT OPINION
Behrang Kianzad, Karin Åberg och Frederick Batzler på Centrum för Sociala Rättigheter:
Avhysningshotet mot det romska lägret på Sorgenfri i Malmö riskerar att urholka grundläggande principer om mänskliga rättigheter.
FN:s högsta kommissionär för de mänskliga rättigheterna följer nu ärendet och uttrycker stark oro för utvecklingen.
Även andra organisationer som Amnesty och Civil Rights Defenders har uppmärksammat Malmö stad på att dess agerande riskerar bryta mot mänskliga rättigheter.
Vi på Centrum för Sociala Rättigheter överklagade igår Miljöförvaltningens beslut att utrymma Sorgenfri-lägret och avhysa den romska befolkningen som sedan en längre tid där funnit en fristad.
Tyvärr har vår överklagan redan avslagits av Länsstyrelsen i Skåne som ej beaktat att avhysningen riskerar att bryta mot såväl EU-rätten som grundläggande mänskliga rättighetsprinciper.
…
Våra krav kvarstår. Ingen avhysning utan anvisning till en värdigare plats!
MANIFESTATION UTANFÖR STADSHUSET
SVT Nyheter
…
Valerio Caldararo från Rumänien berättar att han satte sig i bilen och körde till Sverige för två dagar sedan, när avhysningen av Sorgenfrilägret inleddes.
– Jag vill finnas till hands för min sons familj som bodde i lägret. Alla här vill att de ska få en plats där de sova, laga mat och vara trygga, säger han.
…
Under torsdagseftermiddagen fortsatte regnet att strila ner över Malmö. Poliser på plats vid Stadshuset informerade demonstranterna att det kan bli aktuellt att plocka bort delar av det material som nu finns plats. Samtidigt kurade Anna Bonculescu och hennes vänner runt elden från ett triangiakök under viadukten.
– Regnet hindrar oss inte. Vi hoppas fortfarande att kommunen ska hjälpa oss med en plats att bo på, säger Anna Bonculescu.
SvD
Vi begär bara en sak, tak över huvudet
…
20-åriga Isaura är rom och kommer från Targu Jiu, 30 mil väster om Bukarest. De senaste två åren har hon pendlat fram och tillbaka mellan Malmö och fattigdomen i Rumänien. Nu har hon varit här i två månader tillsammans med hela familjen, sammanlagt tio personer.
– Mamma, pappa, bröder och systrar. Vi är här för att det så svårt att överleva hemma i Targu Jiu, säger hon.
Läs mer
SvD har samlat all bevakning om avhysningen på ett och samma ställe.
B – aktivitet
Möjliga framtida rubriker
• Låt grupper av eleverna föreslå möjliga framtida rubriker som skulle kunna tryckas beroende på handlande eller brist på handlande från inblandande parter.
• Samla rubrikerna och diskutera.
• Enas om några rubriker som gynnar både samhället och de inblandade romerna.
Koppling till skolans styrdokument
Lgr 11 Kursplanen i samhällskunskap
Syfte
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förtrogenhet med de mänskliga rättigheterna och med demokratiska processer och arbetssätt. Den ska också bidra till att eleverna tillägnar sig kunskaper om, och förmågan att reflektera över, värden och principer som utmärker ett demokratiskt samhälle.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utifrån personliga erfarenheter och aktuella händelser uttrycka och pröva sina ställningstaganden i möten med andra uppfattningar. Därigenom ska eleverna stimuleras att engagera sig och delta i ett öppet meningsutbyte om samhällsfrågor.
Det här lektionsförslaget handlar om de kraftiga skogsbränder som i månader härjat i Indonesien och stora delar av Borneo. Bränderna är en katastrof för de redan 40 000 utrotningshotade orangutangerna. När skogen brinner har orangutangerna ingenstans att fly och blir fångade i ett eldhav. Dessutom ligger en kvävande gul tjock rök i området, vilket påverkar både människor och djur.
A – introduktion
FAKTA
• Visa de bilder som finns till dn.se-artikeln Orangutangerna på Borneo hotas av skogsbränder. Läs artikeln och samtala om läget.
• Mer fakta som bakgrund till de nu aktuella bränderna.
Indonesien har vid flera tillfällen drabbats av väldiga skogs- och markbränder. De värsta inträffade 1982–83 och 1997–98, då väderfenomenet El Niño var extra kraftfullt.
I regel startas bränderna av bönder och markägare som vill frigöra mark för att kunna anlägga oljepalmsplantager och sedan sprider sig bränderna.
Bränderna ger upphov till enorma utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser. Under 1997, då åtta miljoner hektar skog och mark eldhärjades, ledde bränderna till utsläpp på drygt fyra miljarder ton växthusgaser, ungefär lika mycket som hela EU släppte ut samma år.
Så sent som på 1960-talet var fortfarande 82 procent av landets yta täckt av regnskog. I dag, efter decennier av skogsskövling, återstår mindre än hälften.
Källa: Globalfiredata, Nature.
• Så påverkas miljön
Läs tillsammans eller återberätta för eleverna innehållet i dn.se:s artikel Indonesiska bränder ”en klimatkatastrof” och Skogsbränder gör livet olidligt i Sydostasien, Yle nyheter.
Artiklarna är mycket informativa och här finns underlag för eleverna att samla fakta och få kunskap om varför det brinner och hur det påverkar människors hälsa, miljön, djur och växtlivet samt vilken roll palmoljan har.
• Fler artiklar i ämnet
Indonesien lovar att släcka bränderna snabbt
Bränder ställer in Thailandsflyg
Sju personer ihjälbrända på berg
Smogg ställde in simvärldscup
Rök får Malaysia att stänga skolor
ORSAKER och KONSEKVENSER
Lista med hjälp av innehållet i de artiklar ni tagit del, orsaker till bränderna och de konsekvenser bränderna medför i Indonesien, deras grannländer och övriga världen.
ÅSIKTER och FÖRSLAG
Avsluta lektionen med att eleverna själva har åsikter om problemet och ger förslag på lösningar. Redovisa enligt EPA-modellen, De fem förmågorna i teori och praktik, Göran Svanelid:
E – enskilt
P – i par
A – alla i klassen
B – aktivitet
SKRIVUPPGIFT
Låt eleverna skriva personliga betraktelser om bränderna ur olika perspektiv. Exempelvis:
– En elev som inte kan gå till skolan
– Premiärministerns försvar/förklaring
– En skogsägare
– En bonde
– En miljökämpe
– En orangutang-räddare
– En pilot
C fördjupning
Här finns gott om fördjupningar kopplade till nyheten om bränderna och de hotade orangutangerna.
Exempel:
• Regnskogar – var de finns i världen, djur – och växtliv
• Orangutanger – olika arter och deras leverne
• El niño – och andra väderfenomen
• Indonesiens övärld – karta, befolkning, näringsliv, sevärdheter m.m.
Koppling till skolans styrdokument
Lgr 11 Kursplanen i naturorienterande ämnen
Syfte
… Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att ställa frågor om naturen och människan utifrån egna upplevelser och aktuella händelser…
… På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika informationskällor…
När vi talar om flyktingar tänker vi kanske på främst på farliga flyktvägar och att fler än någonsin söker trygghet i Sverige. Men vad är en flykting och vem bestämmer vem som flykting? I det här lektionsförslaget försöker vi bland annat förklara vad det är för skillnader mellan invandrare, migranter, EU-migranter, kvotflyktingar, asylsökande och anhöriginvandring.
A Introduktion
A. Vad är en flykting?
Lyssna tillsammans på Aftonbladet perspektiv, http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/92528
På drygt tre minuter förklaras dessa begrepp på ett pedagogiskt sätt.
• Flyktingar
• Invandrare
• Migranter
• Kvotflyktingar
• Asylsökande
• Genévekonventionen
• FN.s flyktingkonvention
• EU- migrant
• Anhöriginvandring
• Alternativt skyddsbehov
• Papperslös
• Frivillighet – hot och tvång
Stoppa gärna programmet för förklaringar och diskussioner. Om du vill att eleverna ska anteckna så ta hjälp av denna pdf: Vad är en flykting?
B. Vad skriver journalisterna?
Sök aktuella nyhetsartiklar om flyktingfrågan på nätet. Leta efter konkreta exempel på det som ni har talat om.
B Aktivitet
Bilder på flyktingar och migranter
Ge eleverna i uppgift att hämta bilder på olika sorters flyktingar och migranter. De kan söka på nätet eller i papperstidningar från hemmet eller i skolan. Gruppera och strukturera exemplen så att bilderna ger en bild över migrationen idag. Skriv förklarande bildtexter.
Koppling till skolans styrdokument. Lgr 11
Lgr 11 Kursplanen i samhällskunskap
Syfte
Genom undervisningen i ämnet samhällskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges
förutsättningar att utveckla sin förmåga att
• söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera
deras relevans och trovärdighet,
• reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt
och beslutsprocesser.