29 sep 2025
Svenskarna och internet släppt för 2025 – här är trenderna
Internetstiftelsens årliga rapport ”Svenskarna och internet” visar bland annat att Googles position utmanas av den ökade användningen av AI-verktyg. Mer än hälften som använder AI väljer just AI-verktyg i stället för att googla för att söka information.
Rapporten visar att 96 procent av alla internetanvändare också använder sociala medier. Av dem gör 85 procent det dagligen. De fem vanligaste tjänsterna totalt sett, om man ser till användning de senaste tolv månaderna, är Youtube, Facebook, Instagram, Facebook Messenger och Whatsapp.
De som är födda på 2000-talet använder främst Snapchat, Instagram och Tiktok. De som är födda på 1900-talet använder i stället i högre grad Facebook och Linkedin.
Bland de yngsta (10-talisterna) har användningen av Snapchat ökat successivt, och den totala användningen bland 10-talisterna är uppe i 50 procent år 2025.
– Det kan vara början av ett paradigmskifte vi ser här. På kort tid har svenskarna fått ett nytt beteende när de söker information. Men när svaren kommer direkt i ett AI-verktyg, ofta omskrivet eller förkortat och med otydligare källor, blir den källkritiska förmågan och förståelsen för hur AI-verktyg fungerar än mer viktig. Det här kommer att bli utmanande framåt, vi ser det redan nu, säger Jannike Tillå, chef för kommunikation och samhällsnytta på Internetstiftelsen, i ett pressmeddelande.
Läs en sammanfattning av hela rapporten här.