02 jul 2025
Grävande journalistik – vad medierna själva tycker
Alla nyhetsmediers uppgift är att granska makten, men att ägna sig åt grävande journalistik är något som tar tid och som inte alltid är lätt gjort. Det krävs duktiga och engagerade journalister samt extra resurser som kanske inte alla redaktioner har råd att lägga ner, både i tid och pengar. I den här uppgiften får eleverna undersöka vad medierna själva säger om just grävande journalistik. De får också ta reda på mer om granskningarna och undersöka om grävjobben fick några betydelsefulla konsekvenser.
1. Läs och definiera begreppet
Börja med att definiera vad som är grävande journalistik och vad som skiljer grävande journalistik från vanlig granskande journalistik. Titta gärna på UR:s film om hur den grävande reportern från SVT definierar begreppet.
2. Dela in eleverna i grupper
Varje grupp får läsa om varsin grävredaktion som berättar om sitt arbete i Dagens Media. Grupperna ska svara på följande frågor:
Vilka egna gräv lyfter grävredaktionen/redaktören fram?
Vilka problem med granskningar listar medierna själva?
Hur mycket resurser läggs på undersökande journalistik?
Finns det något samarbete mellan redaktioner och hur ser det ut?
Vilka gräv hos konkurrenterna är cheferna avundsjuka på?
3. Redovisa svaren och diskutera
Låt eleverna redovisa vad de har kommit fram till och diskutera likheter och skillnader hos de olika redaktionerna när det gäller problem, resurser och deras syn på konkurrenternas gräv. Uppmuntra även eleverna att kolla upp de gräv som de olika redaktionerna väljer så att eleverna vet vad de handlar om. Försök att ta reda på om granskningarna fick några konsekvenser.
Förberedelser
Inlogg till olika tidningar
Syfte
Att veta hur journalister betraktar sina egna granskningar och de konsekvenser de får.
Tidningar till klassrummet
Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.