27 feb 2025

Max vd anmäler Aftonbladet till Medieombudsmannen

Tema: Nyhetstips, Nytt på Mediekompass, Pressetik

Efter Aftonbladets granskning av hygienen på Max hamburgerrestaurang anmäler Max vd Richard Bergfors till Medieombudsmannen. Richard Bergfors menar att Aftonbladet har gett en felaktig bild av företagets verksamhet som är osann och överdriven och kallar publiceringen ett ”hån”.

– Den bild som de senaste dagarna förmedlas är långt, långt, långt ifrån verkligheten, säger han.

En rad anställda och tidigare anställda har vittnat för Aftonbladet om hygienbrister på Max restauranger, däribland milkshake i skurhinkar och toalettsitsar som diskas i diskmaskin. Läs mer på Omni.

”Som vd för ett stort företag får man tåla tuff kritik” säger Medieombudsmannen, Caspar Opitz till Dagens Media (obs betalvägg).

Här är delar av Aftonbladets granskning av Max:

Max friterar kyckling och vegetariskt i samma olja

Se bilderna från MAX – Aftonbladet TV

Lyssna och ta del av vad Max vd säger om Aftonbladets granskning:

MAX – Sveriges godaste burgare (filmklipp med vd Richard Bergfors)

Max-vd:n svarar på granskningen om kedjan | SVT Nyheter

Tips i klassrummet:

Läs de pressetiska reglerna hos Medieombudsmannen och diskutera sannolikheten för en fällning av Aftonbladets publicering:

Vad säger vd Richard Bergfors själv om AB:s publicering?
Får du veta specifikt vad som är inte stämmer i publiceringen?
Vilka pressetiska regler har Aftonbladet brutit mot enligt vd:n?
Vad tror ni – kommer Medieombudsmannen att fälla Aftonbladets publicering?