05 nov 2024
Unga tar fortsatt del av nyheter på sociala medier men utan tillit
Mediemyndighetens årliga rapport Mediekonsumtion 2024, visar att nyhetskonsumtionen i Sverige fortfarande är på en hög nivå. Hos unga ökar användningen av sociala medier som nyhetskälla, trots att de litar mer på traditionella medier.
Störst förtroende har unga för SVT, TV4, Sveriges Radio och myndigheters webbplatser och appar. De äldre barnen använder flera nyhetskällor och litar generellt något mer på nyhetskällorna än barnen i åldern 9–12. Information och nyheter som inhämtas via sociala medier och från youtubers/influencers har mycket låga förtroendesiffror.
Den digitala klyftan fortsätter att minska eftersom de äldsta blir alltmer digitala. De äldre lägger mest tid på att lyssna på radio och titta på tv till skillnad från de yngre som lägger mest tid på att lyssna på strömmad musik och sociala medier.
Det traditionella linjära tv-tittandet minskar och tittandet på streaming ökar. Samtidigt finns det en fortsatt efterfrågan från hushållen att kunna titta på linjär tv. Det finns därför fortfarande en marknad för både den linjära tv:n och streamingtjänster.
Radiolyssnandet minskar i alla åldersgrupper.
Läs mer på Mediemyndighetens hemsida och ta del av hela rapporten.