Videospelare

  • 4-6
X
  • Introduktion till Medieutforskaren

    • #intro
    • #kunskap

    Spela avsnittet

    Gå till kapitel
  • Kapitel 1: Yttrandefrihet är vår rättighet

    • #demokrati
    • #pressfrihet
    • #yttrandefrihet

    Spela avsnittet

    Gå till kapitel
  • Kapitel 2: En bild säger mer än tusen ord

    • #bilder
    • #nyheter
    • #reklam

    Spela avsnittet

    Gå till kapitel
  • Kapitel 3: Att söka information

    • #fakta
    • #information
    • #söka

    Spela avsnittet

    Gå till kapitel
  • Kapitel 4: Hur vet man vad som är sant?

    • #källkritik
    • #källmedvetenhet
    • #söka

    Spelas nu

  • Kapitel 5: Intervjun är journalistens viktigaste verktyg

    • #intervju
    • #research
    • #vinkel

    Spela avsnittet

    Gå till kapitel
  • Kapitel 6: Testa dina kunskaper

    • #kunskap
    • #quiz

    Spela avsnittet

    Gå till kapitel

Kapitel 4: Hur vet man vad som är sant?

  • #källkritik
  • #källmedvetenhet
  • #söka
  • 4-6

Uppladdad 28 mar 2023

För journalister är det viktigt att ta reda på sanningen, men hur vet den vad som är sant? I det här kapitlet undersöker vi begreppet källkritik.

Nu har ni lärt er hur man söker efter information. Men hur ska man veta vad som är sant? För journalister är det viktigt att ta reda på sanningen, så att den information vi får ta del av i nyhetsmedierna stämmer. Därför behöver journalisten kontrollera sina källor. Det gäller oavsett om den har fått tag på informationen från en intervju, via biblioteket eller genom internetsökning. Källkritik, som det kallas, är något som är användbart för vem som helst. Även för dig! Ju mer påläst man är på sitt ämne, desto lättare kommer det bli att veta vad som är sant eller inte.

Även om det är omöjligt att helt och hållet skydda sig från att bli lurad är det en bra idé att använda journalistens källkritiska metoder. Journalisten undersöker källor i fem steg.

Källkritik i fem steg

Vem?

Vem ligger bakom informationen? Är det någon du kan lita på?

Vem?

Är det en myndighet, en organisation, ett företag eller en privatperson? Och är det någon som kan ämnet? Kan man ta reda på något om personen hos andra källor?

Varför?

Varför har informationen spridits? Är det åsikter eller fakta? Vill man sälja något?

Varför?

Fundera på om det kan finnas någon anledning till att informationen sprids. Vad har den för syfte?

Vad?

Vad är det för slags information?

Vad?

Stämmer det med det du redan vet? Går den att kontrollera mot andra källor? Om du har hört om något på nyheterna kan du kolla om andra nyhetskanaler säger samma sak.

När?

Hur gammal är informationen? Stämmer den fortfarande?

När?

Om du hittade informationen på internet kan du kolla när sidan senast uppdaterades.

Hur?

Hur hittade du informationen?

Hur?

Fick du den av någon eller hittade du den själv? Du kan fråga en vuxen om den har hört talas om källan.

Med ett källkritiskt tänkande kommer även med tiden en större källmedvetenhet. Som källmedveten kommer du inte att behöva kontrollera alla påståenden hela tiden, utan lär dig med tiden vad du kan ha goda skäl att tro på, och vad som eventuellt kan tänkas vara bluff och båg.

Vad har du lärt dig? Testa dina kunskaper!

Steg 1 av 2 - Fråga 1

Hur kan man bli bättre på att veta vad som är sant?