11 aug 2013
Världsbokdagen
– Kontakta lokaltidningen och fråga om de vill ha barns berättelser om viktiga böcker. Låt elever skriva korta berättelser på temat “Den boken är viktig för mig”, där de berättar om en bok som av någon anledning blev väldigt viktig. Det kan ha varit första boken de läste själva, en bok som fick dem att känna sig mindre ensamma, en bok som de skrattade mycket åt osv. Illustrera gärna med teckningar/målningar.
– Låt alla elever i skolan skriva ett kort boktips över någon älskad bok. Sätta upp alla tipsen i en lång sammanhängande rad på lämpligt ställe på skolan. Om det inte blåser eller regnar kanske de kan sättas upp på långa snören utomhus.
– Bjud in en bokrecensent från tidningen för att berätta om sin uppgift. Låt eleverna förbereda frågeställningar. Vad ska finnas med i en bokrecension? Låt eleverna testa att skriva egna recensioner efter mötet.
– En tidning till bokens ära. Sätt samman en redaktion som bevakar Världsbokdagen i ert samhälle. Börja med ett morgonmöte där alla uppgifter fördelas (t ex. skriva porträtt av lokal författare, bevakning av ortens/kommunens arrangemang i samband med dagen, intervjuer med barn och vuxna om viktiga böcker, artikel om hur en bok kommer till och vilka som arbetar med den, gallup på stan om: Är världsbokdagen viktig? Osv. Glöm inte kamera!).
Låt eleverna skriva artiklar och förfärdiga bilder enligt arbetsschemat. Gå igenom hur man skriver rubriker. Låt eleverna sätta rubriker. Sätt samman tidningen med hjälp av ett datorprogram, en app eller på annat sätt. Lansera på nätet eller tryck.
Dela ut tidningen nästa morgon!
Förberedelser
Syfte
Tidningar till klassrummet
Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.