03 sep 2013

Vårbudgeten

7-9Gymnasiet Arkiv
Kurs: Samhällskunskap/SO-ämnen, Svenska
Lektionsantal: 1-4 lektioner
Tema: 
Senast uppdaterad: 20 apr 2022



Tidsåtgång
Att sätta sig in i bakgrunden tar en lektion, eller mer, beroende på ambition. Fördjupning 1 är bör få minst en lektion plus en för skrivande. Precis som med Fördjupning 3 så bör här ske en samordning med svenskan. Fördjupning 2 kan bli en ganska omfattande affär och bör få minst en lektion.

Förutsättningar
Tillgång till datorer för eleverna så att de kan söka på tidningarnas hemsidor och andra informationskällor på nätet. Gärna tillgång till lokaltidningarnas pappersupplaga den senaste veckan.

 

Bakgrund

På regeringens hemsida finns ett filminslag där finansministern presenterar budgeten. Lyssna och anteckna det ni tycker är viktigast. Försök att göra en analys av innehållet. Skriv sedan er egen nyhetsartikel enligt principen viktigast först minst viktigt sist. Välj också vinkel på så sätt att det ni tycker är allra viktigast också får plats i rubriken och i ingressen.
Ta gärna hjälp av de faktaartiklar (inga ledare, inga insändare!) ni hittar i tidningarna, kanske de tycker precis som ni!

Ta hjälp av länkarna nedan:
Regeringen: Anders Borgs presentation

Faktaartiklar om budgeten:
Svenska Dagbladet: Borgs budget kan skrämma hushållen
SVT: Delar av vårbudgeten presenterad i natt
Östersunds-Posten/TT: Borg: Återhämtningen dröjer (TT:s artikel som många lokaltidningar använder).

 

Fördjupning 1

Budgetens innehåll påverkar de flesta svenskar på något sätt. Vad är viktigast för dig? Påverkar budgetens innehåll dig, din familj, eller någon annan du känner? Skriv en personlig text där du berömmer eller kritiserar innehållet. I länkarna nedan hittar du åsiktstexter som skrivits. Kanske hittar du där stöd för dina åsikter? Och kanske hittar du också bra formuleringar som du kan använda i din text? Tänk på att detta bara är ett par exempel på länkar. Det finns många fler. Titta i dina lokaltidningar!
Avsluta uppgiften med att jämföra i klassen vad ni kommit fram till.

Länkar:
Huset i lågor men Borg väntar på regn Östran i Kalmar, oppositionsvänlig
Borgs praktfiasko Norrländska Socialdemokraten i Luleå, oppositionsvänlig
Tigern viskar högre än andra Svenska Dagbladet i Stockholm, regeringsvänlig
Ungdomsarbetslöshet del av systemet Smålandsposten i Växjö, regeringsvänlig

 

Fördjupning 2

Koncentrera er på oppositionens åsikter. Gör en lista på vad oppositionen anser vara ”sämst” med vårbudgeten. Sök i tidningsledare (två kritiska finns ovan), på bloggar och bland tweets. Och inte minst viktigt, vad är ni själva mest kritiska till?
När ni är färdiga så jämför era resultat i klassen. Gör klassens topplista.

Här ytterligare några bra (kritiska) länkar:
Anders Borgs kristallhealing Aftonbladet, Stockholm
Borg administrerar massarbetslöshet Sydöstran i Karlskrona
Regeringen har misslyckats Socialdemokraternas ekonomiska talesperson Magdalena Anderssons kommentarer

 

Fördjupning 3

Alla säger att arbetslösheten är Sveriges största problem. Tag reda på:

 

  • Hur vill olika debattörer lösa arbetslösheten?
  • Hur stor är arbetslösheten i olika EU-länder? Jämför med Sverige.
  • Hur stor är ungdomsarbetslösheten i Sverige och i andra EU-länder?
  • Sök i tidningarnas texter! Vad skriver din lokaltidning?

Kopplingar till skolans styrdokument

Grundskolan
Centralt innehåll:

Hur hushållens, företagens och det offentligas ekonomi hänger samman. Orsaker till förändringar i samhällsekonomin och vilka effekter de kan få för individer och grupper.

Gymnasiet
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:

Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar.
Privatekonomi. Hushållets inkomster, utgifter, tillgångar och skulder. Hur privatekonomin påverkas av samhällsekonomiska förändringar.

Förberedelser

Syfte

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.