22 maj 2013
Tromben i Oklahama – väderfenomen och deras orsaker
Bakgrund
Den 20 maj 2013 drog en tre kilometer bred tromb fram över Moore, en förstad till Oklahoma City i USA. Vindstyrkor på upp emot 320 kilometer i timmen uppmättes. Tv-stationen KFOR uppgav (Aftonbladet 21/5) att minst 91 personer var döda och 233 personer var skadade.
Snabbisen
Samtala om tromben som drabbade Oklahoma. Utgå från klippet från SVT som är cirka tre minuter långt. Det innehåller filmsekvens på tromben, intervju med en flicka från området och en intervju med en meteorolog som förklarar på ett lättbegripligt sätt.
Förslag till upplägg:
1. Samtala om nyheten. Anknyt gärna till aktuell tidningsrapportering.
2. Koppla till elevernas egna upplevelser av starka vindar och samtala om dem.
3. Samla begrepp som handlar om vindens kraft: till exempel storm, orkan, tromb, tyfon, tornado etc.
Jobba vidare
1. Låt eleverna ta reda på vad de olika begreppen står för. Fokusera även på hur vindar uppstår. Tipsa eleverna om några olika källor.
2. Sök sedan efter exempel på vindens kraft i olika nyhetskällor.
3. Ställ samman och redovisa vad ni kommit fram till.
Länkar
Exempel på nyhetskällor
svtplay: Tromben förstörde allt i sin väg
Aftonbladet: Över 90 döda efter tromb
Svenska Dagbladet: Obama lovar katastrofhjälp
Exempel på annan användbar information
SMHI: Tromber
Temamaterial från UR: Fatta katastrofen/Vindars kraft
Kopplingar till skolans styrdokument (Lgr 11)
Centralt innehåll, fysik, åk 4-6, s. 129
Fysiken i naturen och samhället
• Enkla väderfenomen och deras orsaker, till exempel hur vindar uppstår.
Centralt innehåll geografi, åk 4-6, s. 161
Geografins metoder, begrepp och arbetssätt
• Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
Förberedelser
Ej angivet
Syfte
Ej angivet
Tidningar till klassrummet
Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.