06 feb 2013

Recensera Melodifestivalen

4-6 Arkiv
Kurs: Svenska
Lektionsantal: 2 lektioner
Tema: Mediekunskap
Senast uppdaterad: 20 apr 2022

Genomförande

1. I skolan
– Låt eleverna förbereda sig genom att läsa några recensioner så att de blir bekanta med hur recensioner skiljer sig från andra texter. På sidan 12 i Mediekompass pdf-häfte Tidningens texter B finns lektionsförslag och information om hur recensioner är uppbyggda.
– Ta reda på vilka artister som deltar i nästa tävling. Låt eleverna välja var sin artist som de vill specialstudera.
– Samla sedan information om artisten genom att läsa förhandsartiklar i olika tidningar och sök information på andra sätt.

2. Hemma
– Titta på Melodifestivalen. Specialstudera artisten.
– Skriv en recension om artistens framträdande och om låten. Gör också en faktaruta om låten/artisten.

3. I skolan
– Bilda grupper med elever som valt samma artist. Läs upp recensionerna för varandra och jämför. Tyckte alla likadant? Skillnader? Likheter?
– Läs tidningar och jämför den egna texten med vad journalisterna skrivit. Tyckte de likadant? Skillnader? Likheter?
– Gör en väggtidning. Sätt upp elevtexter, tidningsurklipp och bilder på en anslagstavla eller en vägg, där många kan läsa väggtidningen. Sortera materialet på lämpligt sätt.

Om ni har tid kan ni också diskutera HUR eleverna tog in deltävlingen och kommentarerna kring den.

  • Följde de eller gav de själva löpande synpunkter på Facebook, Twitter eller i andra sociala medier?
  • Hur ser elevernas tv-tittande ut generellt? Hur ofta ser de på ”tablå-tv” och hur ofta på play-kanaler?
  • Brukar de läsa recensioner i dagstidningar, eller får de tips och information via andra kanaler? Vilka?

Länkar

SvT: Melodifestivalen 2013

Koppling till läroplanen

Svenska, åk 4-6
– Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
– Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola.
– Informationssökning i olika medier och källor (…)

 

 

Förberedelser

Tidningar med recensioner alternativt tillgång till detsamma via nätet. Tillgång till nätet för informationssökning om artisterna.

Syfte

• att hitta en skärningspunkt där hem, skola och medier möts på ett lustfyllt och givande sätt
• att göra eleverna medvetna om den speciella textgenre som recensionen är

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.