14 okt 2013
Läxor – bra, eller dåligt?
Moment A – introduktion
Introducera med hjälp av något/några inlägg i läxdebatten.
Samtala om för- och nackdelar med läxor.
Moment B – fördjupning
1. Samtala om vilka källor som introduktionen bygger på. Bygger de på fakta, eller åsikter?
2. Presentera vad John Hatties forskningsstudie säger om läxor. (Se bakgrunden)
3. Samtala: Är forskningsstudien en säker källa? Varför/Varför inte?
Moment C – aktivitet
1. Låt varje elev skriva ner ett argument för läxor och ett argument emot läxor.
2. Låt eleverna samtala parvis om vad som kan vara bra, eller dåligt med läxor.
3. Ge eventuellt i hemuppgift att ta reda på vilka argument en vuxen i familjen har för och emot läxor.
Moment D – uppföljning
1. Följ upp parsamtalen genom att lyfta några olika argument från klassen. Utvidga gärna till att ta in vuxenperspektivet också.
2. Låt eleverna parvis formulera hur en bra läxa skulle kunna vara utformad.
3. Sammanfatta.
Bakgrund
Skolverket: Hemläxors nytta inte självklar (John Hatties slutsatser om effekten av läxor)
http://www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/didaktik/undervisning/hemlaxors-nytta-inte-sjalvklar-1.203316
Blogginlägg i Aftonbladet: Varför ska barnen ta med sig jobbet hem?
http://www.aftonbladet.se/wendela/kronikorer/malinwollin/article17456861.ab
Gästkrönika i Eskilstuna-kuriren: Läxor –en fråga om jämlikhet
http://ekuriren.se/ledareasikter/gastkronika/1.1937592-laxor-ar-en-fraga-om-jamlikhet
Lilla Aktuellt Skola 2013-10-03 om läxor:
http://www.svtplay.se/video/1503180/lilla-aktuellt-skola
Koppling till skolans styrdokument, Lgr 11
Centralt innehåll i svenska, årskurs 4-6
Tala, lyssna och samtala
- Att argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser.
Centralt innehåll i samhällskunskap, årskurs 4-6
Information och kommunikation
- Informationsspridning, reklam och opinionsbildning i olika medier…
- Hur man urskiljer budskap, avsändare och syfte i olika medier med ett källkritiskt förhållningssätt.
Förberedelser
Läs igenom det som står i bakgrunden om du inte redan känner dig tillräckligt informerad.
Välj ut lämpligt sätt att introducera lektionen.
Syfte
Lektionstipset syftar till att träna eleverna på att samla argument i en elevnära fråga och att argumentera för eller emot läxor.
Tidningar till klassrummet
Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.