04 sep 2012
Kvinnligt och manligt i debatten
Arkiv
Kurs: Samhällskunskap/SO-ämnen
Lektionsantal:
Tema: Mediekunskap
Senast uppdaterad: 20 apr 2022
Välj ett eller flera intressanta debattämnen. Klipp två, fyra, sex eller åtta debattartiklar skrivna av lika många kvinnor som män. Klipp bort skribenternas namn. Kopiera så att varje grupp får samtliga.
Eleverna försöker avgöra om kvinna eller man skrivit debattartikeln utifrån:
* ämnet
* argumentationen
* åsikterna
* språkbruket
Gå igenom debattartikel för debattartikel och låt eleverna förklara sina gissningar. Presentera skribenten och diskutera klassens gissningar och förklaringar.
Gå tillbaka till de inledande frågorna och försök ta ställnin: Är kvinnor/män engagerade i samma frågor? Har de olika åsikter? Skiljer sig språkbruket åt?
Förberedelser
Syfte
Tidningar till klassrummet
Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.