04 sep 2013
Jordbävning och tsunami – grafik och bilder för Smartboard och projektor
KOPPLING TILL LÄRO- OCH KURSPLANER
För grundskolan:
- Genom undervisningen i ämnet geografi ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
- analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen,
- göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker, och
- värdera lösningar på olika miljö- och utvecklingsfrågor utifrån överväganden kring etik och hållbar utveckling.
Genom undervisningen i ämnet fysik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
- använda kunskaper i fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle,
- använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället.
LÄNKAR
Rörlig grafik från Aftonbladet som visar hur en jordbävning sker
Rörlig grafik från Aftonbladet som visar hur en tsunami sker
Grafik från Svenska Dagbladet som visar jordbävningsrisker i världen
Interaktivt bildspel från New York Times som visar före-efter-satellitbilder på ödeläggelsen i Japan
Bildspel från Svenska Dagbladet med 70 bilder över tsunamins framfart i Japan
Grafik i Aftonbladet över jordskalv i Sverige
METODIK
Visa grafiken och diskutera vad ni ser. Komplettera gärna med fakta från läroboken.
Förberedelser
Syfte
Tidningar till klassrummet
Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.