22 mar 2013
Earth Hour
Övning 1: Släck för världens skull
Läs först artikeln Släck ljuset för klimatet i Aftonbladet gemensamt. (Artikeln är från 2010 men ger en bra bakgrund till evenemanget). Diskutera sen följande frågor i helklass eller två och två.
1. Vad betyder “Earth Hour”?
2. Vilka är Världsnaturfonden?
3. Vad betyder ordet “klimatfrågan”?
4. Det står att jorden har blivit misshandlad. Hur då?
5. En miljon berördes av släckningen. Hur många människor finns det på jorden totalt?
6. Earth hour är en klimatmanifestation. Vad är det man vill säga till världens alla ledare?
7. Ge två exempel miljöproblem som äventyraren Ola Skinnarmo har sett eller upplevt.
8. I vilket land startade Earth Hour?
9. Vilket år?
10. Tänk ut två sätt hur du kan få dina grannar att släcka lamporna. Kan du lägga en lapp i brevlådan? Bjuda hem dem på middag med levande ljus? Ha fest på gården?
Övning 2: Hemliga miljöhjältar
Berätta för eleverna att Earth Hour började med att man ville få så många som möjligt att släcka lamporna i en timme för att visa att de bryr sig om miljön.
Fråga dem sedan om de kan komma på saker som man kan göra som är bra för miljön. Kan vara hemma eller på skolan. Lista förslagen på tavlan. Antingen skriver de av eller kan du printa ut allas förslag.
Be dem sedan att sätta en stjärna på två saker som de kan börja med den här veckan för att bli en miljöhjälte. Påminn dem att det ska vara två saker som de inte redan gör. Sen bestämmer ni en veckodag när alla de hemliga pojkmiljöhjältarna ska avslöjas och en annan för flickmiljöhjältarna (annars blir det för många samma dag).
När det är deras tur att redovisa ska de redovisa “miljöfelet” och klasskompisarna ska gissa muntligt eller skriftligt vad de gjorde åt det. Här är ett exempel:
Felicia: I tisdags när pappa sa att han kunde skjutsa mig till skolan sa jag nej tack.
Gissande klasskamrat: Du ville hellre gå för det är bättre för att minska koldioxidutsläppen?
Felicia: Rätt!
Kanske kan ni göra snygga medaljer eller liknande som pris?
Övning 3: Finn fem fel!
Alla i klassen ritar en bild på en halv A4 med två miljöviktiga saker som saknas. T ex kan man rita en tom ruta för en buss eller konturerna av en papperskorg. Läraren kopierar upp allas (dubbelsidigt) så att de får ett häfte med två bilder på varje sida där de ska fylla i de saknade sakerna med detaljer och färglägga.
Övning 4: Värderingsövning om ett hållbart samhälle
Byt plats om…
• Du vet vad “grön el” betyder
• Du någon gång har köpt eller fått begagnade kläder
• Du går eller cyklar till skolan
• Du vet varför det är bättre att åka buss eller bil (bussen släpper ju också ut avgaser)
• Du och din familj brukar äta rester (saker som blivit över)
• Du ibland äter vegetariskt
• Du och din familj sorterar sopor
• Du släcker lamporna när du går hemifrån
• Du stänger av teven helt istället för att låta den stå stand-by
• Du har varit i ett soprum där man sorterar någon gång
• Du vet de olika kategorierna man sorterar i (plast, tidningar, metall, glödlampor…)
• Du vet vad “närproducerad” mat betyder
• Du vet vad det betyder att man väljer grönsaker som är “i säsong”
• Du vet hur en lågenergilampa ser ut
• Du kommer ihåg att ni släckte lamporna på Earth Hour förra året
• Du har ett förslag på vad man kan göra under timmen som ni har släckt (lyft några av förslagen)
• Du har sett någon som cyklar på vintern
• Du vet vilken utrustning man behöver för att kunna cykla på vintern
• Du känner någon som tänker och gör mycket för miljön
Tips: Leta i lokaltidningen och på kommunens hemsida. Hur deltar platsen där ni bor i Earth Hour?
Mer fakta och bra länkar
WWF: Earth Hour hemsida, Utbildningsmaterial om Earth Hour
Skicka en miljöutmaning till någon via WWF:s hemsida.
Se Danny Saucedo skicka en miljöutmaning inför Earth Hour till Eric Saade.
Officiell video för Earth Hour 2013 (engelskt tal)
Se bildspel på Aftonbladets sajt på hur jorden släcktes ned under Earth Hour 2011.
Koppling till skolans styrdokument:
Ur läroplanen Lgr 11 (geografi):
Förutsättningarna för liv på jorden är unika, föränderliga och sårbara. Det är därför alla människors ansvar att förvalta jorden så att en hållbar utveckling blir möjlig.
Förberedelser
Ej angivet
Syfte
Diskutera klimatfrågan och öka elevernas kunskaper om hur man skapar ett hållbart samhälle ur miljösynpunkt.
Tidningar till klassrummet
Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.