
Sex kniviga publiceringsfall – kopieringsunderlag
1. Tv-kändisen Ola Lindholm är på allsvensk fotboll i 
Stockholm och tas åt sidan av polis misstänkt för att ha
tagit narkotika. Provet sänds till Statens Kriminaltekniska 
Laboratorium i Linköping varifrån resultat väntas efter 
cirka två veckor. Bara några dagar senare har dock 
tidningen Expressen Lindholm på förstasidan.

Länken nedan ger hela händelseförloppet från artikel 
till behandlingen hos Pressens Opinionsnämnd:

”Ola Lindholm namngavs innan det fanns belägg för hans 
skuld”

Läs, begrunda och ta beslut i ärendet. 
Diskutera PO:s och PON:s uttalande..

RÄTT/FEL

2. Förre partiledaren Håkan Juholt är på semester i Turkiet och andra svenska turister hör honom 
vara upprörd och tar bilder på honom.
Var det korrekt av Expressen att publicera den nyheten. Tänk på: Juholt var på semester, han var 
ledig. Samtidigt var han ledare för riksdagens största parti och ville bli Sveriges statsminister.

RÄTT/FEL

Extramaterial:
http://www.expressen.se/nyheter/svenska-turister-horde-juholt-hana-partikamrater-oppet/ 

3. Ett socialdemokratiskt oppositionsborgarråd i Stockholm snattade en flaska whisky på ett 
systembolag i Stockholm. Var det tillräckligt för att så gott som alla medier skulle publicera hans 
namn? Läs även krönikan av Sanna Lundell och diskutera om politikern ska få fortsätta med sitt 
politiska uppdrag efter sin timeout.

RÄTT/FEL

Extramaterial:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18300364.ab 
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/sannalundell/article18313735.ab 
http://www.dn.se/nyheter/politik/jamtin-rudin-kommer-sakert-tillbaka/ 

http://po.se/faellningar/faellda-aerenden/506-ola-lindholm-namngavs-innan-det-fanns-belaegg-foer-hans-skuld%20
http://po.se/faellningar/faellda-aerenden/506-ola-lindholm-namngavs-innan-det-fanns-belaegg-foer-hans-skuld%20
http://www.dn.se/nyheter/politik/jamtin-rudin-kommer-sakert-tillbaka/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/sannalundell/article18313735.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18300364.ab
http://www.expressen.se/nyheter/svenska-turister-horde-juholt-hana-partikamrater-oppet/


4. Hudiksvalls Tidnings val att publicera namnet på politikern Uno Jonsson i Hudiksvall som 
dömdes till böter efter att ha kört rattfull 2010.

RÄTT/FEL

Extramaterial:
http://helahalsingland.se/hudiksvall/hudiksvallc/1.2497031-uno-jonsson-korde-rattfull?
headlineDate=20101116 

5. Tidningen Se&Hörs val av löpsedeln: ”Gynnings heta nätter med Martin Björk” (januari 2011)

RÄTT/FEL

Extramaterial:
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/article3075516.ece 

6. Gefle Dagblads val att publicera namnet på den tidigare GIF-spelaren Yannick Bapupa som 
dömdes till fängelse för våldtäkt på en ung kvinna.

RÄTT/FEL

Extramaterial:
http://gd.se/nyheter/gavle/1.1878869-tva-ars-fangelse-for-yannick-bapupa 
http://hd.se/blogg/larsjohansson/2010/03/12/vi-namnger-bapupa/ 

http://hd.se/blogg/larsjohansson/2010/03/12/vi-namnger-bapupa/
http://gd.se/nyheter/gavle/1.1878869-tva-ars-fangelse-for-yannick-bapupa
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/article3075516.ece
http://helahalsingland.se/hudiksvall/hudiksvallc/1.2497031-uno-jonsson-korde-rattfull?headlineDate=20101116
http://helahalsingland.se/hudiksvall/hudiksvallc/1.2497031-uno-jonsson-korde-rattfull?headlineDate=20101116

