Om lektionen

Årskurs 4-6 MA 1-3 lektioner

Förberedelser

1. Leta fram en nyhet från Sveriges senaste VM-kvalmatcher, till exempel:
Svensson jubilerade – frälste Sverige
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/article17425469.ab
2. Leta fram VM-kvaltabellerna i din lokaltidning, eller på http://www.eurosport.se/fotboll/vm-kval-europa/2014/standing.shtml
Printa ut dem!
3. Kopiera upp en förberedd tabell. Se bifogat kopieringsunderlag. (Excel-dokument)

Syfte

Lektionstipset syftar till att utveckla kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen och inom olika ämnesområden, i det här fallet i sportens värld. Vi hoppas att lektionerna bidrar till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i vardagen.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.

VM-kval – något att räkna med


  Publicerad: 07 september 2013

Moment A – introduktion

1. Ta upp en nyhet med anknytning till VM-kvalet. Utgå gärna från er lokaltidning!
2. Samtala om matcherna, om någon sett dem och om någon kan berätta något intressant.

Moment B – fördjupning

1. Styr in samtalet på tabelläget i de nio kvalgrupperna. Fokusera på lagen som ligger tvåa. Se bakgrund.
2. Lär ut hur man läser av en fotbollstabell. Ta hjälp av klassens experter!
3. Visa en påbörjad tabell som ska innehålla de nio länder som ligger tvåa i respektive grupp.
4. Visa (nu, eller på följande lektion) hur man gör ett stapeldiagram.

Moment C –aktivitet

Arbete enskilt, eller parvis.
1. Fyll i tabellen. Länderna som ligger tvåa i respektive grupp och deras poängantal ska läggas in. Se kopieringsunderlaget.
2. Gör ett stapeldiagram på rutat papper, eller i Excel elelr motsvarande program.

Extrauppgift
1. Ta reda på hur de nio ländernas flaggor ser ut. Måla! Se kopieringsunderlaget.
2. Lär dig var i Europa länderna ligger. Titta i kartboken, och/eller träna till exempel på http://www.webbmagistern.se/europeiska07.html

Moment D – uppföljning

Samtala kring elevernas diagram.
– Vilka åtta länder har störst chans att, som grupptvåor, få spela fotbolls-VM? Varför?
– Vilka länder har minst chans att bli bland de åtta bästa tvåorna? Varför?
– Vilka fördelar finns det med attt titta på ett diagram jämfört med att läsa en tabell?
– Titta på en Europakarta. Var ligger länderna som vi talar om?

Bakgrund – kvalregler till fotbolls-VM

Det europeiska kvalet spelas i nio grupper där alla möter alla i gruppen, hemma och borta. Gruppvinnarna får spela i VM. Av de nio grupptvåorna väljs den sämsta bort. De åtta kvarvarande lagen möts två och två, hemma och borta. De fyra vinnarna får spela i VM.

Koppling till skolans styrdokument

Centralt innehåll i matematik, årskurs 4-6: Sannolikhet och statistik
Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar. Tolkning av data i tabeller och diagram.

Om lektionen

Årskurs 4-6 MA 1-3 lektioner

Förberedelser

1. Leta fram en nyhet från Sveriges senaste VM-kvalmatcher, till exempel:
Svensson jubilerade – frälste Sverige
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/article17425469.ab
2. Leta fram VM-kvaltabellerna i din lokaltidning, eller på http://www.eurosport.se/fotboll/vm-kval-europa/2014/standing.shtml
Printa ut dem!
3. Kopiera upp en förberedd tabell. Se bifogat kopieringsunderlag. (Excel-dokument)

Syfte

Lektionstipset syftar till att utveckla kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen och inom olika ämnesområden, i det här fallet i sportens värld. Vi hoppas att lektionerna bidrar till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i vardagen.

Tidningar till klassrummet

Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.
X
X