Om lektionen
Årskurs 4-6 MA, NO, SV 1-4 lektionerTidningar till klassrummet
Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.Våren, vårdagjämning, sommartid, medeltemperatur
Publicerad: 19 mars 2013
Inspiration
Visa blogginlägget från SMHI 20130315 med rubrik Risk för snöoväder till vårdagjämningen.
- Stämde prognosen?
- Blev det snöoväder där du bor?
Ämnesövergripande – våren i medierna
Hur speglas vårens ankomst i medierna?
Ge elever i klassen uppdraget att veckovis samla och redovisa nyheter med anknytning till våren.
Fysik – vårdagjämningen
1. Arbeta parvis. Sök information om vårdagjämningen i olika källor. Försök besvara så många som möjligt av kopieringsunderlagets frågor .
2. Låt eleverna använda informationen de kom fram till i samtal och diskussion i klassen.
3. Sammanfatta.
Fysik/matte – solens uppgång och nedgång
1. Hur kan man få reda på när solen går upp och ned där ni bor?
Visa några olika exempel: Dagstidningar, vädertjänster på Internet, eller appar på smarta telefoner eller pekplattor.
2. Följ solens upp- och nedgång under ett antal veckor.
- Gör tabell och diagram gemensamt.
- Gör veckoredovisningar och låt eleverna dra slutsatser av insamlade data:
- Hur mycket längre blir dagarna vecka för vecka?
- Går det lika fort alla veckor?
- Blir dagen lika mycket längre på morgonen som på kvällen?
- Jämför platsen där ni bor med någon annan plats.
- Går solen upp och ner vid samma klockslag överallt? Varför inte?
3. Låt varje elev skriva en analys efter varje veckoredovisning.
Fysik/matte – dygnsmedeltemperatur
Den meteorologiska våren börjar när dygnsmedeltemperaturen stiger över noll grader och varar så i minst sju dagar i följd. Ta tempen på våren!
- Kolla temperaturen där ni bor och räkna ut dygnsmedeltemperaturen.
- Visa resultatet med linjediagram.
- När inträffar våren hos er?
- Blir det rentav sommar innan skolan slutar?
Länkar
Koppling till skolans styrdokument, Lgr 11
Centralt innehåll, fysik, årskurs 4-6, s 129:
Fysiken i naturen och samhället
- Hur väder kan observeras med hjälp av mätningar över tid.
Fysiken i naturen och samhället
- Hur dag, natt, månader, år och årstider kan förklaras.
Centralt innehåll, matematik, årskurs 4-6, s 65:
Sannolikhet och statistik
- Tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar. Tolkning av data i tabeller och diagram.
Centralt innehåll, svenska, årskurs 4-6, s 224:
Läsa och skriva
- Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier…