Om lektionen
Årskurs 4-6 BL, SV 1-2 lektionerTidningar till klassrummet
Kontakta respektive lokaltidning för beställning av klassuppsättning.
Nyhetsjakten – lustfylld lektion om nyheter
Publicerad: 12 maj 2014
Tema: Nyheter
Tidningens bilder väcker känslor och ger oss information. Samtidigt är de en ingång till den text som de stödjer.
A Introduktion
- Visa en aktuell nyhetsbild för klassen.
- Samtala om den utifrån en enkel bildanalysmodell:
– Vilka känslor förmedlar bilden?
– Vad ser du på bilden? Sätt ord på allt som finns på bilden.
– Vad tror du att nyheten handlar om? - Visa tre rubriker varav en är den som hör ihop med bilden.
- Låt eleverna gissa vilken som är den rätta.
- Visa bild och rubrik i sitt sammanhang. Samtala!
B Fördjupning
Gå igenom begrepp som eleverna bör kunna för att genomföra aktiviteten på ett bra sätt.
– rubrik
– artikel
– bild och bildtext
Eventuellt också ingress, mellanrubrik och byline.
C Aktivitet
- Dela in klassen i par.
- Dela ut en nyhetsbild till varje par.
- Låt dem samtala om bilden. Utgå från analysmodellen som du introducerade:
– Vilka känslor förmedlar bilden.
– Vad ser du på bilden? Sätt ord på allt som finns på bilden.
– Vad tror du att nyheten handlar om? - Därefter går eleverna på nyhetsjakt i klassrummet och letar efter rubriken som hör ihop med deras bild. Uppmana dem att läsa alla rubrikerna innan de väljer.
- När de valt rubrik så får de ett exemplar av den tidning som bilden finns i.
- Därefter letar de upp sin bild/nyhet i tidningen. Låt dem samtala om den med varandra:
– Vad står det i artikeln.
– Handlade nyheten om det de trodde när de bara såg bilden?
D Uppföljning
- Berätta om nyheten för ett annat par. Återberätta så detaljerat som möjligt utan att läsa artikeln innantill.
- Avslutningsvis kan några par redovisa för hela klassen.
- Summera.
Bakgrund
Mediekompass arkiv, lärarmaterialet Tidningens texter
Mediekompass arkiv, Kunskap och lek – dagstidningsövningar för årskurs 4-6
Koppling till skolans styrdokument, Lgr 11
Centralt innehåll i svenska, årskurs 4-6
Läsa och skriva
- Lässtrategier för att förstå och tolka texter från olika medier samt för att urskilja texters budskap, både de uttalade och sådant som står mellan raderna.
Språkbruk
- Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Centralt innehåll i bild, årskurs 4-6
Bildanalys
- Reklam- och nyhetsbilder, hur de är utformade och förmedlar budskap.